Descriuen un nou programa genètic que transforma les cèl·lules estàtiques en mòbils i invasores

By 15 de desembre de 2011novembre 16th, 2020No Comments
 15.12.2011

Investigadors de l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) –amb seu al Parc Científic Barcelona– han identificat el gen GATA 6 com el responsable de que cèl·lules epitelials –que estan molt juntes i són estàtiques– perdin adhesió i es puguin moure cap a una nova destinació. Aquest procés, que és del tot normal en un organisme en desenvolupament, és molt similar al què passa en metàstasis, quan les cèl·lules tumorals escapen del tumor original i envaeixen teixits nous. El treball – publicat a Developmental Cell aquesta setmana– ha estat liderat per Jordi Casanova, professor d'investigació de l'Institut de Biologia Molecular de Barcelona (IBMB-CSIC) i cap del Laboratori Morfogènesi a Drosophila de l'IRB Barcelona.

Els investigadors han analitzat el paper de Serpent, una proteïna de la família GATA en el desenvolupament dels intestins de Drosophila, la mosca de la fruita. I han constatat que hi ha una relació de dependència entre l’expressió d’aquest factor i la migració de les cèl·lules. Paral·lelament, en col·laboració amb l’investigador Eduard Batlle, de l’Institut de Recerca Biomèdica Barcelona, han analitzat el procés en cultius de cèl·lules de mamífer, i han confirmat els mateixos resultats: l’expressió de proteïnes GATA desencadenen una cascada de mecanismes que acaben en la transformació de cèl·lules estàtiques en cèl·lules migratòries.