Tinció en seccions de fetge de ratolí. Mostren el fetge gras, amb acumulacions de greix, gotes de lípids (en vermell) dins les cèl·lules. En blau, els nuclis cel·lulars (C. Maíllo, IRB Barcelona)
 17.01.2017

Descobreixen una proteïna protectora contra el fetge gras

Un equip co-liderat per científics de l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) al Parc Científic de Barcelona i l'Institut d'Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS) de l'Hospital Clínic de Barcelona, ​​ha revelat la funció preventiva de la proteïna CPEB4 contra el fetge gras. Aquesta condició patològica de l'òrgan acostuma a derivar cap a inflamació crònica (esteatohepatitis no alcohòlica), que pot desencadenar fibrosi, cirrosi i, en última instància, càncer de fetge.

Aquest estudi de biologia bàsica del fetge obre la via a estudiar estratègies terapèutiques per prevenir i combatre el fetge gras. Els resultats es publiquen aquesta setmana a Nature Cell Biology.

El fetge gras no alcohòlic es caracteritza per l’acumulació de greix en els hepatòcits. Hi ha múltiples condicionants per desenvolupar-lo i no estan ben descrits encara, però l’obesitat i l’estil de vida, igual que l’envelliment, estan associats a un augment de la incidència. També, hi ha estudis genòmics a gran escala que associen variacions genètiques en el gen CPEB4 amb defectes en el metabolisme dels greixos.

Els científics de l’IRB Barcelona van eliminar la proteïna CPEB4 del fetge de ratolins per estudiar-ne la funció. Van observar que a mesura que envellien, els ratolins desenvolupaven fetge gras. A més, ratolins joves alimentats amb una dieta rica en greixos, i mancats de CPEB4, també desenvolupaven aquesta condició i més accentuada.

Carlos Maíllo, primer autor de l’article i estudiant de doctorat de l’IRB Barcelona amb una beca de “la Caixa”, va aconseguir descriure la funció molecular de CPEB4. Revela que aquesta proteïna és essencial per dirigir la resposta a estrès del fetge.

En concret, el reticle endoplasmàtic -orgànul cel·lular relacionat amb la síntesi i plegament de proteïnes i el metabolisme de lípids-, en situacions d’estrès promogudes per exemple per una ingesta desmesurada de greixos, atura les seves funcions per restablir l’equilibri cel·lular. Aquesta resposta de “neteja” està orquestrada per CPEB4 i a més varia segons les hores del dia, sent en humans més intensa durant el dia -quan el fetge té més feina- i menor durant la nit.

Sense CPEB4, el reticle endoplasmàtic és incapaç d’activar la resposta a estrès i els hepatòcits acumulen lípids produint el fetge gras.

• Més informació al web de l’IRB Barcelona [+]