11.04.2018

Dels oòcits d’una granota africana… fins a fàrmacs activats per la llum

Apropar la recerca als ciutadans, afavorir el diàleg entre el públic i els investigadors i fomentar vocacions entre els joves és la finalitat de la Fira Recerca en Directe, que avui obre les seves portes a CosmoCaixa Barcelona fins a aquest dissabte 14 d’abril. L’esdeveniment –organitzat pel Parc Científic de Barcelona en el marc del programa Recerca en Societat i l'Obra Social “la Caixa”–  es duu a terme un any més amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona i la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT), i la col·laboració de la Universitat de Barcelona (UB).

La Fira Recerca en Directe porta enguany a CosmoCaixas onze grups de recerca de diversos centres capdavanters de Catalunya a fi que els assistents puguin participar en experiments vinculats als seus projectes actuals, amb els mateixos instruments i materials que fan servir habitualment als seus laboratoris. Per fomentar la interacció, a cada estand es formula un enigma perquè el públic el resolgui tot seguint la metodologia científica.

Desenvolupar un medicament que sigui activat per la llum; examinar oòcits d’una granota africana per esbrinar com es formen les proteïnes; avaluar la qualitat ecològica d’un riu mitjançant una App, o descompondre la molècula de l’aigua per obtenir hidrogen i fer-lo servir com a font d’energia neta, són alguns dels experiments en què podran participar els assistent

Els onze grups de recerca que col·laboren en aquesta 16a edició pertanyen a les següents institucions: Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), Institut de Biologia Molecular de Barcelona (IBMB-CSIC), Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont (ICP), Institut de Recerca Biomèdica (IRB), La Salle-Universitat Ramon Llull, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Universitat de Barcelona (UB), Universitat de Vic (UVic-UCC) i Universitat Rovira i Virgili (URV).

A més, els tres guanyadors dels premis del programa BATX2LAB –adreçat a estudiants de batxillerat que fan la part pràctica del seu treball de recerca al PCB– comptaran  amb un estand propi per explicar als assistents el projecte d’investigació que han dut a terme.

La Fira Recerca en Directe –que es duu a terme un any més amb el suport de l´Ajuntament de Barcelona i la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT), i la col·laboració de la Universitat de Barcelona (UB)– s’emmarca dins del programa Recerca en Societat del Parc Científic de Barcelona, que ofereix més de 100 activitats en què participen més de 5.000 persones anualment.

Els dies 11,12 i 13 d’abril està adreçada als centres educatius, prèvia reserva. El dissabte 14 d’abril l’entrada és lliure i la visita està inclosa amb l’entrada de CosmoCaixa Barcelona.

Visita guiada i una classe amb el singular professor Merlí

El dissabte 14 d’abril, a les 11.00 h. hi haurà una visita guiada pels estands de la Fira en què participaran Jordi Portabella, director de l’Àrea de Divulgació Científica i CosmoCaixa; Lluis Noguera, director de CosmoCaixa; i Ignasi Belda, director del Parc Científic de Barcelona.

A les 12.00 h, Francesc Orella, el carismàtic professor Merlí, s’aproparà a la Fira, juntament amb dos dels seus “alumnes”, Elisabeth Casanovas i Iñaki Mur (la Tània i l’Oliver de la sèrie), i impartirà  una classe inèdita i oberta a tothom per  debatre –amb els seus mètodes ‘poc ortodoxos’– aspectes transcendentals de la recerca científic.

►Temes i grups de recerca participants a la Fira Recerca en Directe 2018 [+info]

►L’actualitat de la Fira es pot seguir a les xarxes socials a través de l’etiqueta  #RecercaenDirecte