La inauguració de l'obra, que va tenir lloc ahir a la tarda al Parc Científic de Barcelona, va estar presidida per Joan Elias, rector de la Universitat de Barcelona. (Foto: PCB).
 12.04.2018

Kelly Arrontes harmonitza art i ciència al PCB amb l’obra “L’aigua és vida”

Kelly Arrontes ha culminat la seva intervenció artística al Parc Científic de Barcelona (PCB) iniciada el passat mes de gener amb el suport d'Agbar. Es tracta d’una pintura mural de més de 125 metres lineals que decora les parets del passadís que uneix els edificis Clúster I i Clúster II del PCB, on conflueixen un gran nombre de laboratoris d’empreses i centres públics de recerca. La pintora, amb només un 9% de visió, té la condició de ceguesa legal i és membre de l'ONCE. El seu projecte, ‘L'aigua és vida’, va guanyar un concurs d’intervenció artística, obert i anònim.

La composició, L’aigua és vida”, de base acrílica, combina la pintura amb la textura i els relleus fets amb paper de seda. “És el toc Arrontes, està fet per a ser tocat, et crida a que el toquis”, revela l’autora.

L’obra té com a eix vertebrador l’aigua, fidel a l’estil d’expressionisme abstracte de l’artista. “Entre el món real i el meu hi ha una pel·lícula d’aigua. Per aquest motiu vaig triar aquest element com a fill conductor de la meva obra. Plasmo el que estic veient. Segons el meu estat d’ànim l’agudesa visual fluctua; hi ha dies que veig millor que d’altres. Les quatre parts del mural representen la simbiosi entre els diferents estats fisicoquímics de l’aigua i els meus propis”, explica Arrontes.

En paraules de l’artista: “La primera part, ‘Aigua serena’, són els dies de festa… els dies que veig bé; la segona, “Splash”, simbolitza quan cau una pedra a l’aigua i just t’esquitxa a l’ull… quan no veig momentàniament; la tercera, “Mar picat”, recrea la mar brava… els dies en què tot és més difícil perquè la meva visió disminueix i, finalment, la quarta, el “Salt al buit”, representa l’aigua en estat sòlid… els dies en què no veig pràcticament res”.

Per a dur a terme l’obra, Kelly Arrontes ha comptat amb la col·laboració del pintor Leix Urbano, que forma part de l’entitat Artistes Diversos, que treballa per a la inclusió social i laboral de les persones amb discapacitat a través de l’art.

Un concurs obert i anònim

“L’aigua és vida” va ser la proposta la guanyadora d’un concurs públic d’intervenció artística –que va convocar el PCB el passat mes de setembre– per decisió unànime d’un jurat, integrat per diferents experts del món de la ciència, comunicació i arts visuals.

“Quan els membres del jurat vam valorar les propostes presentades al certamen vam triar el projecte “L’aigua és vida, sense saber qui era l’autora. Va ser una sorpresa descobrir que corresponia a una persona amb una discapacitat visual del 91%. Durant aquests tres mesos que Kelly ha estat treballat al PCB hem pogut comprovat que la seva intervenció artística estableix un diàleg real entre l’art i la ciència. Moltes de les 2700 persones que hi ha al Parc ens han fet arribar el seu agraïment per l’obra i ens han comentat que l’eix central, l’aigua, és un element essencial de la vida”, declara Ignasi Belda, director del Parc Científic de Barcelona.

L’obra mural artística de Kelly Arrontes  ha comptat amb el suport d’Agbar. Albert Martínez Lacambra, director general d’Agbar, ha destacat la ferma aposta de la companyia per impulsar les activitats socioculturals a la ciutat com a expressió del seu compromís amb Barcelona i, més concretament, amb la igualtat d’accés al món artístic i cultural de les persones amb disfuncionalitats. En aquest context, ha lloat l’obra de l’artista i la seva vinculació amb l’aigua, element central d’Agbar i de la gestió de les seves operadores, com ara Aigües de Barcelona.

La inauguració – que va tenir lloc ahir a la tarda al Parc Científic de Barcelona amb l’assistència de més d’un centenar de persones– va estar presidida per Joan Elias, rector de la Universitat de Barcelona, i va comptar amb la participació d’Ignasi Belda; director del PCB, l’autora del mural Kelly Arrontes; i Albert Martínez Lacambra, director general d’Agbar, entre altres personalitats del món acadèmic, científic i empresarial i del Tercer Sector Social.

Art i Ciència al PCB

La creació de Kelly Arrontes és la tercera iniciativa amb què el Parc Científic de Barcelona vol promoure la interacció entre  art i ciència.

L’any 2014 es va inaugurar ‘El Jardí del Parc’, un espai de lleure per a la Comunitat PCB on va realitzar una intervenció artística la pintora Núria Mora, una proposta plàstica que treballa amb la geometria de l’espai i el seu mobiliari, i que combina la simplicitat de les formes abstractes i volums plans amb una paleta de colors fets a mà per la pròpia pintora.

L’any 2015, Anna Taratiel, una de les representants més destacades del moviment global de l’street-art, va culminar la seva intervenció artística al passadís central que uneix els edificis Clúster I Clúster II, una composició pictòrica i avantguardista de més de 80 metres de longitud, protagonitzada per formes geomètriques d’alt impacte visual que juguen amb la saturació cromàtica per oferir perspectives insòlites en dues i tres dimensions.