Debat públic entorn a la superació de l’exclusió social de minories ètniques com el poble gitano

By 28 de maig de 2004novembre 16th, 2020No Comments
 28.05.2004

Els propers 3 i 4 de juny l'Auditori del Parc Científic de Barcelona (c/Baldiri Reixac, 4-6) serà testimoni d'un espai pioner de debat entorn a les polítiques d'inclusió social de les minories ètniques en diferents països d'arreu del món, una temàtica fins ara molt poc tractada en el context europeu.

El debat, que tindrà lloc durant les VI Jornades de Canvi Educatiu i Social organitzades pel , se centrarà entorn a l’anomenada acció afirmativa, o també coneguda com discriminació positiva, que són polítiques amb origen als Estats Units que han demostrat ser una de les vies més efectives d’inclusió social. Les Jornades tractaran la viabilitat d’aplicar mesures d’acció afirmativa a nivell europeu, on s’estan plantejant per a minories com el poble gitano o el col·lectiu immigrant.

L’acció afirmativa ha estat una de les polítiques més importants i alhora més controvertides als Estats Units en les darreres dècades. Si inicialment aquestes polítiques pretenien compensar les discriminacions del passat en determinades comunitats (com l’esclavitud soferta per la comunitat Africano-Americana), més tard, es van orientar cap a garantir la presència de tots els col·lectius en diferents espais. Ha estat gràcies a l’acció afirmativa que s’ha obert l’accés a universitats com Harvard o altres espais com el mercat laboral, la política o fins i tot l’exèrcit a grups tradicionalment exclosos.

Tenint en compte que la societat europea és cada vegada més multicultural, mesures com l’acció afirmativa es plantegen com una possible via cap a la inclusió social d’aquells grups que han estat tradicionalment exclosos. La legislació que prohibeix qualsevol tipus de discriminació per motius de raça, ètnia, religió, nacionalitat o gènere no és suficient. L’acció afirmativa dóna un pas més enllà fent que les universitats o l’administració pública afavoreixin aquests grups per a així facilitar-los l’accés. Pels mateixos motius pels quals aquests grups han estat històricament discriminats, a través de mesures d’acció afirmativa són reconeguts i compensats.

Per a debatre entorn als reptes i viabilitat de l’acció afirmativa en el context de la Unió Europea, es comptarà amb la presència del professor d’educació i política social a Harvard University i director fundador del Harvard Civil Rights Project Gary Orfield, que és considerat un dels experts en acció afirmativa i el seus treballs reben una extensa atenció mediàtica en el New York Times o la CNN. Les seves investigacions han estat citades reiteradament en els recents casos sobre acció afirmativa a la cort suprema dels EEUU i ell mateix ha estat cridat per a donar testimoni com a expert en els mateixos en múltiples ocasions. Per a contrastar les seves aportacions en el context europeu, participarà també el professor del de la UB Jesús Gómez, el Director General d’Immigració del Boladji Omer Bertin Oke, i el diputat al . Mohammed Chaib Akhdim.

Per a més informació contacteu amb la secretaria de les Jornades: 93 4034549. Email