Conferència sobre les noves tecnologies i l’accés lliure al coneixement científic

By 8 de novembre de 2005novembre 16th, 2020No Comments
 08.11.2005

L'Auditori Antoni Caparrós del Parc Científic de Barcelona (c/Baldiri Reixac, 4-6) acollirà el dimecres 9 de novembre a les 11h. la conferència "Science and Semantic Web: The Impact of New Technologies on Property Regimes" que anirà a càrrec de John Wilbanks, director executiu de . Amb aquesta conferència, la Universitat de Barcelona pretén acostar el projecte de Science Commons en el marc d'iniciatives com l'Open Access, que promou l'accés i la difusió lliure al coneixement científic.

La Web Semàntica, ideada per Tim Berners-Lee, inventor de la World Wide Web (WWW), és una xarxa d’informació relacionada de tal manera que pot ser fàcilment processable pels ordinadors. Es pot pensar com una manera eficient de representar dades a Internet o com una base de dades globalment relacionada. En aquesta conferència, John Wilbanks ens explicarà l’impacte que tindrà aquesta nova estructura en el món de la ciència des del punt de vista del projecte que lidera.

Science Commons és un projecte iniciat aquest any 2005 amb l’objectiu de superar les barreres que apareixen, en termes de propietat intel·lectual, a l’hora de difondre y compartir el coneixement científic. La iniciativa s’inclou dins de les accions de Creative Commons (CC), corporació americana sense ànim de lucre que ofereix un sistema flexible de llicències per cedir alguns drets d’autor d’obres creatives. La UB és, des de l’any 2003, la institució de l’Estat Espanyol afiliada a aquesta corporació, on ha liderat el projecte d’adaptació de les llicències estàndard de la CC a la legislació espanyola. En aquest camp d’actuació, la UB ofereix també continguts docents del seu professorat, identificats amb el Digital Object Identifier (DOI), des del portal de Publicacions, amb un parell de llicències pròpies elaborades conjuntament amb CC, seguint el model del Massachusetts Insitute of Technology.

John Wilbanks s’incorpora a Creative Commons des del Consorci del World Wide Web, on treballava en el camp de la Web Semàntica per a Ciències de la Vida. Anteriorment, va fundar i presidir la companyia de bioinformàtica, Incellico, on va construir xarxes gràfiques semàntiques per a projectes de recerca i desenvolupament en l’àmbit farmacèutic. Wilbanks va ser també sotsdirector del Berkman Center for Internet and Society a la Harvard Law School.