Cinc instituts i farmacèutiques europeus s’alien contra el càncer

By 5 de juny de 2013novembre 16th, 2020No Comments
l'investigador ICREA Eduard Batlle. Font: IRB Barcelona.
 05.06.2013

Cinc instituts i farmacèutiques europeus s’alien contra el càncer

Europa ha donat llum verda al consorci Suppresstem per validar nous tractaments contra el càncer colorectal, el tercer tipus de càncer més freqüent al món. L'objectiu és trobar anticossos terapèutics dirigits de manera exclusiva a les cèl·lules mare del càncer colorectal, les encarregades d'impulsar el creixement del tumor. L'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) –amb seu al Parc Científic de Barcelona– forma part del projecte, a través del grup de l'investigador ICREA Eduard Batlle.

El consorci rebrà un finançament de sis milions d’euros dins de l’àrea de Salut del 7è Programa Marc de la Unió Europea. L’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), a través del grup de l’investigador ICREA Eduard Batlle, forma part del projecten conjuntament amb els instituts de referència Wellcome Trust Sanger Institute (Regne Unit) i Hubrecht Institute (Països Baixos), i les empreses farmacèutiques holandeses OcellO B.V. i Merus B. V., aquesta última exercint de coordinadora.

Suppresstem abordarà a partir del juny i fins al 2016 els mecanismes que permeten a les cèl·lules mare tumorals resistir a l’acció dels fàrmacs i sobreviure als tractaments, un problema que ha fet fracassar moltes teràpies en el passat. A més a més, serà pioner en la utilització de teixits derivats del pacient en el descobriment de fàrmacs. L’avenç serà útil per predir des del laboratori amb més exactitud si un fàrmac podrà funcionar després en els malalts. Quan estigui a punt, aquesta tècnica podrà aplicar-se a altres càncers i malalties.

Dins del consorci, l’equip de Batlle serà el responsable de fer l’estudi inicial de les mostres extretes dels pacients i després provar si els anticossos funcionen en ratolins. Un cop identificats els millors candidats hauran d’investigar els mecanismes d’acció per acabar de perfeccionar-los. Els objectius generals del consoci són trobar nous tractaments del càncer, i establir una nova estratègia que permeti saber si un mèdicament és eficaç abans d’engegar els assajos clínics, on calen inversions multimilionàries.