D’esquerra a dreta: Jaume Mora, director científic d’Oncohematologia de l’HSJD; Joan Bertran, CEO de Cebiotex; Lucas Krauel, cirurgià de l’HSJD, assessor científic i soci de Cebiotex, i José Antonio Tornero, investigador de la UPC i director tecnològic de Cebiotex.
 03.05.2016

Cebiotex obre una segona ronda de ‘crowdfunding’ per desenvolupar un teixit de nanofibres contra el càncer

Després d'haver tancat amb èxit, en només 11 dies, una primera campanya de crowfunding de 300.000 euros, Cebiotex –una spin-off de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i de l'Hospital Sant Joan de Déu (HSDJ), situada en el Parc Científic de Barcelona (PCB)– ha llançat una segona ronda de 300.000 euros vehiculada, un cop més, a través de la plataforma europea CapitalCell. La companyia destinarà els recursos obtinguts a accelerar el desenvolupament d'un innovador sistema d'administració de medicaments antitumorals–un teixit de nanofibres biodegradable per al tractament local del càncer– i per garantir que els nous fàrmacs arribin no només als adults sinó també a ocnologia pediàtrica.

Cebiotex ha engegat una segona ronda de finançament pont de 300.000 euros orientada a inversors privats que vulguin adquirir participacions en l’empresa, a través de la plataforma europea de crowdfunding en biotecnologia CapitalCell, recentment acreditada per la Generalitat de Catalunya com a entitat de finançament alternatiu. Aquesta segona campanya es posa en marxa després que la companyia hagués passat pel programa d’acceleració B-Ready de SHIP2B, i tancat amb èxit, en només 11 dies, la primera ronda dels 300.000 euros inicials amb inversors particulars i business angels d’ESADE BAN i SHIP2B.

Amb els recursos obtinguts, l’empresa  vol avançar en el desenvolupament d’un innovador sistema d’administració del tractament antitumoral. Es tracta d’un teixit de nanofibres  de caràcter biodegradable (reabsorbible per l’organisme),  que es pot impregnar amb fàrmacs antitumorals i amb la que els cirurgians poden recobrir, durant la intervenció dirigida a extirpar el tumor, la zona operada per tal d’eliminar les restes tumorals que puguin haver quedat. El producte està patentat per l’Hospital Sant Joan de Déu i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), i llicenciat a Cebiotex.

Aquest sistema d’administració local del tractament antitumoral resulta menys tòxic i més efectiu que l’habitual tractament de consolidació després de la cirurgia, la radioteràpia. L’objectiu final seria poder evitar els tractaments de radioteràpia en pacients en creixement i els efectes secundaris que comporta. El tractament consisteix en la col·locació de la membrana en el llit quirúrgic després de l’extracció del tumor, per tal que actuï directament en la zona afectada i amb altes concentracions de fàrmac. Els investigadors han provat l’eficàcia d’aquest nou sistema d’administració del tractament antitumoral en animals i han iniciat els tràmits per obtenir l’autorització de l’Agència Europa del Medicament (EMA), i així poder iniciar les fase pre-clíniques i clíniques del seu primer fàrmac orientat al tractament dels Sarcomes de Teixits Tous.

Càncer pediàtric, una malaltia orfa

Amb aquesta segona ronda de crowdfunding, Cebiotex vol continuar impulsant el projecte, però oferint garanties de què els nous fàrmacs desenvolupats arribin no només al càncer d’adults (que en ser més prevalent  també és el més rendible econòmicament i el que suscita més interès per part dels inversors tradicionals), sinó també al càncer infantil, que és una malaltia orfe per la seva poca prevalença. La inversió té un caràcter social i  donarà suport a aquesta orientació pediàtrica de la companyia.

El càncer és la malaltia que causa més morts infantils a tota Europa: anualment, moren 300 menors de 14 anys a Espanya, i 3.000 a Europa. S’estima que arreu del món es diagnostiquen 250.000 nous casos a l’any, 90.000 dels quals no sobreviuen. Malgrat això, en els últims 20 anys, l’Agència d’Aliments i Medicaments nord-americana (en anglès Food and Drug Administration (FDA) només ha aprovat tres nous fàrmacs antitumorals per a ús pediàtric, ja que per la seva baixa freqüència (en comparació amb el càncer en adults) no sol rebre gaire atenció per part de la indústria farmacèutica ni dels fons d’inversió que acceleren el desenvolupament de nous fàrmacs.

La primera ‘spin-off’ sorgida de la interacció d’investigadors de la UPC i de l’HSJD

Cebiotex va néixer l’any 2012 com a empresa de base tecnològica sorgida de l’InnotexCenter/INTEXTER de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), participada per 58 inversors privats i l’Hospital Sant Joan de Déu (HSDJ). Un dels co-fundadors és Joan Bertran, un enginyer tèxtil que va viure de molt a prop la mort de la filla d’un amic i va proposar als investigadors de la UPC i de Sant Joan de Déu treballar en la creació de biomaterials que donessin una solució mèdica als tumors.

El primer producte ha estat dissenyat per al tractament dels sarcomes de teixits tous però en el futur es desenvoluparan nous biomaterials per al tractament d’altres tumors infantils i d’adults. En els adults es desenvoluparan productes per al càncer de colon, de mama, d’ovari, de pàncreas, i glioblastoma (tumor cerebral), i en nens les dianes seran càncers com el neuroblastoma, el glioblastoma, el rabdomiosarcoma, l’osteosarcoma o el sarcoma d’Ewing.

• Es pot invertir en el projecte a través d’aquesta adreça web: http://capitalcell.net/investment/2a-ronda-cebiotex44/