Estudiants de primària i secundària de l'IES Apel·les Mestres desprès d'un dels tallers Tàndem organitzats pel PCB.
 13.07.2015

Balanç positiu del Programa Tàndem per fomentar l’èxit educatiu a les aules

El Parc Científic de Barcelona (PCB) conclou, amb un balanç molt positiu, la seva participació al projecte Escoles Tàndem (2011-2015), un programa educatiu singular i innovador, impulsat per la Fundació Catalunya La Pedrera, amb el suport del Departament d’Ensenyament. El PCB ha col·laborat en aquesta iniciativa conjuntament amb l'Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa i l’Institut Apel·les Mestres de l’Hospitalet de Llobregat amb la finalitat de contribuir a fomentar entre l'alumnat l'esperit investigador i altres vocacions científiques, així com formar ciutadans crítics en una societat cada cop més basada en el coneixement.

Escoles Tàndem és un projecte educatiu pioner –inspirat en les Magnet Schools dels Estats Units–  en què centres educatius, a través del partenariat amb institucions de referència, treballen conjuntament amb l’objectiu de fomentar l’èxit educatiu mitjançant l’especialització curricular d’aquests centres. Aquesta especialització pot variar segons la institució de referència del tàndem (música, ciències, matemàtiques, audiovisuals, etc.) i vol ser un element clau perquè els estudiants aconsegueixin tenir un coneixement profund en aquesta àrea, alhora que milloren els seus resultats acadèmics generals.

Al Tàndem Institut Apel·les Mestres + IrsiCaixa + Parc Científic de Barcelona, la ciència s’ha inserit com a eix transversal del currículum de l’escola, en base a una estratègia vertebrada en quatre grans pilars: l’apropament de la recerca biomèdica actual a l’aula; treball per projectes, aprenentatge basat en problemes i  la interacció amb diferents actors socials: polítics, indústria, investigadors, periodistes, comunicadors científics i professorat. Aquesta estratègia es continuarà desenvolupant a l’Institut, tot i que el projecte ha finalitzat.

“El més interessant d’aquesta experiència és el caràcter vivencial que té el tipus de programa i les activitats que hi fem. Moltes vegades la ciència s’explica als instituts d’una manera distant, llunyana de l’experiència real. Els nostres tallers permeten als estudiants tocar els productes, fer els experiments directament, dirigits pel mateixos investigadors que els hi expliquen els seu dia a dia real. I ho fan al PCB. Aquesta vinculació directa amb la realitat moltes vegades pot significar un canvi d’actitud dels joves respecte el que és la ciència i motivar la seves vocacions”, afirma Adela Farré, directora de Comunicació, Màrqueting i Promoció del Parc Científic de Barcelona.

L’acte oficial de clausura del projecte Tàndem va tenir lloc el passat mes de juny a l’Institut Apel·les Mestres. L’esdeveniment va incloure tallers curts sobre els diferents projectes desenvolupats pels alumnes i un acte institucional, que va  comptar amb la presència de Lluís Farrés, director de Recerca i Coneixement, de la Fundació Catalunya la Pedrera; Manel Ramon, director de l’INS Apel·les Mestres; Montserrat Llobet, directora dels Serveis Territorials Barcelona i Comarques del Departament d’Ensenyament; Emili Pons, coordinador d’Actuacions de Regulació del Sistema Educatiu; Rosina Malagrida, cap de difusió de Recerca Biomèdica d’IrsiCaixa; i Miriam Martínez, coordinadora del programa Recerca en Societat del PCB.

Quatre anys fomentant l’èxit acadèmic a les aules a través de la ciència

Durant aquests darrer quatre anys, els alumnes de l’Institut Apel·les Mestres han pogut ‘jugar a ser científics’ al PCB en més d’una vintena de tallers experimentals, organitzats dins del programa ‘Fes recerca’, sobre malalties cardiovasculars, diabetis o l’Alzheimer, fent servir tècniques de laboratori actuals. A més, l’institut ha implementat al seu laboratori el taller Fes Recerca ‘Analitza l’ADN i investiga l’autor d’un crim!’ on els alumnes es van familiaritzar amb tècnologies de biologia molecular i conceptes de dret i psicologia.

Diversos alumnes de l’Apel·les Mestres també han rebut formació del PCB amb l’objectiu de poder participar activament, com a tutors, en el desenvolupament de diversos tallers del cicle ‘Descobreix la recerca del PCB’, destinada a apropar la ciència als més petits. Aquesta activitat va consistir en un taller per introduir el mètode científic i conceptes, com ara l’ADN o les cèl·lules, i una visita al Parc per fer els passos que ha de seguir un medicament abans d’arribar al mercat. El resultat va ser molt satisfactori. Els alumnes de l’IES van ser capaços de comunicar la ciència a la societat i apropar la recerca a 125 estudiants de primària de l’Hospitalet de Llobregat.

Dins del projecte Escoles Tàndem, el Parc Científic de Barcelona també ha donat suport als alumnes per a la realització de treballs de recerca de batxillerat, i els ha convidat a participar a la Fira Recerca en directe i altres activitats que desenvolupa dins del programa Recerca en Societat, l’objectiu del qual, segons explica Adela Farré “és apropar la ciència a la societat, però sobretot, també desvetllar les vocacions científiques dels joves, mostrar-les la ciència com a possible camí de desenvolupament i de formació personal pel futur, una dedicació, i pensem que la manera de concepció dels tallers faciliten molt aquest canvi d’actitud”.

El programa Recerca en Societat engloba més de 80 activitats dirigides a la comunitat educativa i al públic en general en què participen prop de 5000 persones cada any.

■ Vídeo de presentació del projecte Escoles Tándem >