Ángel Raya, nou director del Centre de Medicina Regenerativa de Barcelona

By 16 de gener de 2014novembre 16th, 2020No Comments
Ángel Raya. Foto: l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC).
 16.01.2014

Ángel Raya, nou director del Centre de Medicina Regenerativa de Barcelona

Ángel Raya, professor de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA) i investigador principal a l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) –amb seu al Parc Científic de Barcelona– ha estat anomenat director del Centre de Medicina Regenerativa de Barcelona (CMRB) –ubicat al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB)– arran la dimissió del Juan Carlos Izpisúa, director del centre durant nou anys. Raya, que lidera el grup 'Control de potència de les cèl·lules mare', combinarà el seu nou paper executiu amb les seves activitats actuals de recerca a l'IBEC.

“La continuïtat de la línia de recerca d’Ángel Raya a l’IBEC dins l’àmbit dels biomaterials i l’enginyeria cel·lular oferirà estabilitat al sistema de recerca català i espanyol, i permetrà la consolidació del programa de recerca en medicina regenerativa que s’ha estat desenvolupant durant els últims anys en diferents centres de recerca”, afirma Josep Samitier, director de l’IBEC.

El grup ‘Control de la potència de les cèl·lules mare’ que lidera el professor ICREA Ángel Raya s’integra dins el programa de Biotecnologia Cel·lular de l’IBEC i centra la seva activitat de recerca en l’estudi de la regeneració d’estructures complexes, la biotecnologia de la reprogramació de cèl·lules i la diferenciació de cèl·lules mare. El seu equip fa servir principalment el paradigma de la (re)generació del cor per abordar la qüestió bàsica de com es pot imposar una potència de desenvolupament discreta i definida a cèl·lules somàtiques, de manera que aquestes recuperin l’habilitat de regenerar una estructura o teixit funcional.

El Centre de Medicina Regenerativa de Barcelona es va crear el 2004 amb la missió d’investigar amb cèl·lules mare embrionàries humanes i amb diferents models d’animals per augmentar el coneixement sobre els mecanismes bàsics del desenvolupament inicial i de l’organogènesi i sobre l’aplicació de les línies cel·lulars que es deriven de les cèl·lules mare (medicina regenerativa) a malalties en les quals hi ha pèrdua de cèl·lules (malalties degeneratives).

Els científics del CMRB han fet contribucions importants en el camp de les cèl·lules mare pluripotents induïdes (cèl·lules iPS) – que són tan versàtils com les cèl·lules embrionàries però es poden obtenir a partir de cèl·lules adultes com cèl·lules de l’estomac, del fetge o de la pell. Fa poc menys de dos mesos, en aquest centre es van crear cèl·lules humanes de ronyó a partir de cèl·lules iPS. Aquest descobriment va ser proclamat com una de les deu fites científiques del 2013 per la revista Science.

Per a més informació [+]