Advancell i Protherics inicien el codesenvolupament d’un nou fàrmac per al tractament d’un tipus de leucèmia

By 22 de gener de 2007novembre 16th, 2020No Comments
 22.01.2007

, empresa especialitzada en recerca biotecnològica, i , empresa britànica especialitzada en el desenvolupament i comercialització de fàrmacs innovadors oncològics i per a situacions d'emergència ("critical care"), han llançat un projecte que desenvoluparà la molècula Acadesina per al tractament de la leucèmia linfocítica crònica de cèl·lules B (LLC-B), una malaltia que afecta a unes 300.000 persones a tot el món. El desenvolupament clínic de la molècula pot implicar una inversió superior a 50 milions d'euros.

Amb una duració prevista de més de cinc anys, les dues empreses portaran a terme un programa amb l’objectiu de completar el desenvolupament clínic de l’Acadesina i aconseguir l’aprovació necessària per a la seva comercialització. En aquest sentit, la primera fase del projecte permetrà comprovar la eficàcia potencial del tractament amb aquesta molècula en éssers humans abans de finals de l’any 2007.

L’acord entre les dues empreses implica, des de la primera etapa fins a la comercialització del nou fàrmac i en funció dels resultats positius, l’aportació de Protherics a Advancell de fins 28 millions d’euros, als quals s’ha d’afegir el compromís de cobrir la meitat dels costos del desenvolupament clínic. Durant la fase de comercialització, a més, Advancell rebrà també de l’empresa britànica regalies superiors al 10% sobre les vendes mundials. L’Acadesina es dirigeix a un mercat que està al voltant dels 250 milions d’euros anuals.

Luis Ruiz, director general d’Advancell, ha assenyala que “l’aliança amb Protherics ens dona la capacitat financer i el coneixement regulatori i clínic per completar el desenvolupament de l’Acadesina, d’una forma més eficient que si l’intentéssim fer nosaltres sols. D’altra banda, l’acord demostra que el nostre entorn acadèmic té un potencial molt elevat i que companyies emergents de la universitat com la nostra tenen la gran oportunitat de transformar el coneixement acadèmic en aplicacions de gran impacte social i de valor afegit”.

L’especialització oncològica de Protherics, el seu caràcter multinacional i els recursos financers i humans que aporta complementen les capacitats d’Advancell, que va adquirir el drets sobre l’Acadesina l’any 2004. Sobre aquesta molècula, l’empresa catalana ha desenvolupat una formulació injectable amb què ha completat els assajos preclínics necessaris perquè la molècula pugui ser aprovada en un primer assaig clínic que indicarà la seva eficàcia potencial. Les dades disponibles fins el moment suggereixen que l’Acadesina podria millorar de manera significativa els tractaments que existeixen.

“El potencial d’aquesta molècula va ser descobert i patentat l’any 2002 per investigadors de la Universitat de Barcelona i podria millorar significativament el tractament de l’LLC-B ja que presenta un nou mecanisme d’acció, més segur, i que permetrà tractar pacients que desenvolupen resistències a la teràpia establerta”, explica Ruiz. L’any 2005, l’Acadesina va obtenir l’estatus de “medicament orfe” de la Unió Europea, cosa que significa un reconeixement implícit del seu potencial per a una necessitat terapèutica no coberta, fins el moment, de forma satisfactòria.