Sense categoria

Acte de presentació de l’informe sobre transferència de tecnologia i coneixement entre universitat i empresa a Espanya

By 12 de novembre de 2012novembre 16th, 2020No Comments
El Dr. Xavier Testar, delegat del rector per a Accions Estratègiques d'Innovació de la UB. Font: UB.
 12.11.2012

'La transferencia de tecnología y conocimiento universidad-empresa en España: Estado actual, retos y oportunidades' és el títol de l'informe elaborat pel Dr. Xavier Testar, delegat del rector per a Accions Estratègiques d'Innovació de la UB i professor del Departament de Bioquímica i Biologia Molecular, que es presentarà aquest dijous, 15 de novembre, a les 18.30 hores, en un acte que tindrà lloc a la seu de la Societat Econòmica Barcelonesa Amics del País (SEBAP). La sessió també inclou una taula rodona en què hi participarà M. Carme Verdaguer, directora general de la Fundació Bosch i Gimpera de la UB, amb seu al Parc Científic de Barcelona, entre d'altres experts.

La transferència de tecnologia i coneixement constitueix l’eix central de l’anomenada tercera missió de la universitat, és a dir, el paper de la universitat com a agent de desenvolupament econòmic i social en l’entorn on s’ubica. El 1983 van començar a sorgir tot tipus d’instruments per estimular aquesta transferència, per la via dels contractes de recerca, els serveis, la consultoria o les patents, entre d’altres. Fundacions, oficines de transferència, parcs tecnològics, parcs científics, centres tecnològics, oficines de patents i centres de recerca són alguns dels agents encarregats d’impulsar i desenvolupar la transferència de coneixement.

L’informe, editat el 2012 per la col·lecció de documents de la Fundació Coneixement i Desenvolupament (CYD), ofereix una visió històrica del procés de desplegament de la transferència a Espanya i la seva relació tant amb el marc legislatiu com amb la introducció del concepte de societat del coneixement en l’escenari europeu. Més en concret, aborda les característiques i limitacions de les principals modalitats de transferència: la investigació per contracte i la investigació col·laborativa —amb la demanda com a força motriu—, i la venda o llicència de la propietat industrial generada i la creació d’empreses derivades o spin-off, modalitats en què l’impuls prové de la mateixa ciència, és a dir, dels resultats de la recerca generats pels grups d’investigació i els departaments de les universitats.

L’acte de presentació de l’informe, que estarà presidit per Xavier Testar, és una iniciativa organitzada per la SEBAP i la Fundació Coneixement i Desenvolupament (CYD). La sessió també inclou una taula rodona que estarà moderada per Francesc Santacana, vicepresident de la CYD, amb la participació de M. Carme Verdaguer, directora general de la Fundació Bosch i Gimpera de la UB; Pere Condom, director del Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona; Maria Salamero, directora d’Aqualogy Coneixement (Agbar), i Jaume Veciana, professor de l’Institut de Ciència de Materials de Barcelona i fundador de Nanomol Technologies.