Acord de llicència d’una sol·licitud de patent entre la UB i la biotecnològica nord-americana Glen Research

By 14 de febrer de 2012novembre 16th, 2020No Comments
 14.02.2012

La Universitat de Barcelona, a través de l'Àrea de Valorització i Llicències de la Fundació Bosch i Gimpera (FBG) –amb seu al Parc Científic Barcelona– ha signat una llicència no exclusiva amb l'empresa nord-americana Glen Research d'una sol·licitud de patent relacionada amb un procés per sintetitzar maleïmido-oligonucleòtids d'una manera senzilla i eficaç. Els oligonucleòtids (cadenes curtes de DNA o RNA), i concretament la unió d'aquests a altres molècules mitjançant les maleïmides, són objecte d'interès de la biotecnologia en tant que poden ser útils en àmbits com ara la teràpia gènica o en el treball en el camp de la nanotecnologia.

En la recerca en biotecnologia sovint interessa unir l’oligonucleòtid a una altra molècula. Per exemple, en l’àmbit de la teràpia gènica això pot contribuir a evitar la degradació d’aquest material genètic, a localitzar-lo dins la cèl·lula, o fins i tot a dirigir el potencial fàrmac a cèl·lules o teixits determinats. Per aconseguir lligar els oligonucleòtids amb altres molècules es creen els maleïmido-oligonucleòtids, en els quals les maleïmides actuen de punt d’unió.

Els investigadors de la Universitat de Barcelona Anna Grandas, Enrique Pedroso i Albert Sánchez, de la Facultat de Química, han desenvolupat un procés per sintetitzar aquests maleïmido-oligonucleòtids d’una manera senzilla i eficaç, que evita reaccions secundàries i augmenta el rendiment del procés i la puresa del compost objectiu. Aquest procés ha requerit que es preparés un nou reactiu químic que permet, per primera vegada, sintetitzar l’oligonucleòtid amb la maleïmida en fase sòlida i no en solució. El nou reactiu el comercialitzarà Glen Research, sota una llicència no exclusiva, perquè s’utilitzi en recerca.

Glen Research, companyia amb seu a Virgínia, és un dels principals proveïdors de reactius per a la síntesi, la modificació i el marcatge d’oligonucleòtids. Des de fa 25 anys, ofereix reactius i aplicacions per a investigadors que treballen en el camp del DNA o l’RNA. Glen Research col·labora amb diverses universitats, mitjançant acords de llicència, perquè els descobriments dels investigadors arribin al món industrial i acadèmic.

Les proves de concepte que han permès optimitzar el procés i assegurar la viabilitat comercial del nou reactiu químic s’han pogut fer gràcies a diferents ajuts, entre els quals destaca la línia d’ajuts FBG-BKC, gestionats per l’FBG.

L’FBG és el centre de transferència de coneixement, tecnologia i innovació de la UB. Centra la seva activitat a promocionar i gestionar la transferència de coneixement i tecnologia que es crea en el conjunt de la UB amb l’objectiu d’aconseguir que les capacitats cientificotècniques i els resultats de la recerca que genera la UB arribin al mercat a través de diferents modalitats de transferència. L’Àrea de Valorització i Llicències de l’FBG té com a missió assegurar la identificació, protecció, valorització i comercialització de les invencions que duen a terme investigadors i professorat de la UB amb la finalitat de portar els beneficis d’aquestes descobertes a la societat i, alhora, aconseguir un bon retorn per a la Universitat i els seus investigadors. L’Àrea de Valorització i Llicències rep el suport del Pla d’actuació d’unitats de valorització d’ACC1Ó, l’agència de la Generalitat de Catalunya que impulsa la competitivitat de les empreses catalanes.

El grup de recerca d’Anna Grandas i Enrique Pedroso, que pertany al Departament de Química Orgànica de la Facultat de Química, treballa des de fa més de vint anys en el camp de la química dels àcids nucleics i les molècules amb les quals poden interaccionar. Aquesta recerca implica sovint desenvolupar i posar a punt eines químiques com la que ha fet possible llicenciar aquesta nova metodologia.