7a edició de la Fira “Recerca en Directe”

By 7 d'abril de 2009novembre 16th, 2020No Comments
 07.04.2009

7a edició de la Fira “Recerca en Directe”

Els propers 15 i 16 d'abril tindrà lloc a la Pedrera (Passeig de Gràcia, 92) la setena edició de la Fira "Recerca en Directe" que organitza el Parc Científic Barcelona (PCB) amb el suport de l'Obra Social de Caixa Catalunya i que s'inaugurarà el dia 15 a les 11h. El seu objectiu és mostrar al públic alguns dels projectes en què actualment estan treballant investigadors de centres i instituts de recerca de Barcelona i donar a conèixer la metodologia científica. Per això, a cada estand es formula un enigma que els assistents hauran de resoldre participant en diferents activitats i experiments, i utilitzant els instruments de laboratori que els mateixos científics traslladen a la Fira. L'entrada és gratuïta, però cal fer reserva per a grups de més de 10 persones. Els horaris de visita són de 10 a 14h i de 16 a 20h.

Els visitants podran emular la tasca que fa un cirurgià mitjançant un programa virtual en 3D, retrocedir 200.000 anys enrere per descobrir l’origen dels seus avantpassats, esbrinar que té a veure el sincrotró amb l’estudi d’algunes malalties, i, fins i tot, emportar-se a casa el seu ADN en un pot. Entre els centres i instituts de recerca que participen en aquesta edició s’inclouen l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), la Universitat de Barcelona, la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat Autònoma de Barcelona, el Sincrotró Alba, l’Institut de Recerca Germans Trias i Pujol, l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), l’Institut de Recerca Vall d’Hebron i el Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona.

A l’acte d’inauguració intervindran: el director de l’Obra Social de Caixa Catalunya, Miquel Perdiguer, el rector de la Universitat de Barcelona Dídac Ramírez, el director general del Parc Científic Barcelona, Fernando Albericio, el president de la Societat Catalana de Biologia, Jaume Reventós i la directora de Difusió de la Ciència del Parc Científic Barcelona, Rosina Malagrida.

La Fira “Recerca en Directe” s’ha dut a terme en col·laboració amb la Societat Catalana de Biologia, el Departament d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya i s’inclou dins el programa de divulgació de la ciència «Recerca en Societat» del Parc Científic Barcelona, que ofereix més de 120 activitats en què participen 6.000 persones cada any.

Es tracta d’una iniciativa gairebé única a la ciutat, ja que permet comunicar “ciència viva”, és a dir, donar a conèixer al públic de forma directa i de la mà dels mateixos investigadors alguns dels projectes que actualment són objecte de recerca i el mètodes que utilitzen els científics per treballar. D’aquesta manera es vol apropar el món de la recerca a la societat, facilitar el diàleg entre els investigadors i els ciutadans i despertar vocacions entre els joves estudiants.

En aquesta setena edició es presenten projectes d’àmbits de coneixement molts diversos, com són la biologia evolutiva, la física, l’enginyeria òptica, la immunologia, les neurociències, les tecnologies de simulació i el processament de senyals intel•ligents, entre d’altres. A través d’aquests projectes els visitants podran participar en el projecte Genographic que, a través de l’estudi del DNA investiga les migracions que l’espècie humana ha fet al llarg de la història, comprovar la utilitat de la tecnologia làser per fer-se una revisió visual, conèixer les aplicacions de la teràpia gènica per tractar malalties hereditàries i participar en la recerca d’un nou medicament per combatre la malària, entre moltes altres propostes.

Per a més informació i reserves: www.pcb.ub.es/recercaendirecte