40 estudiants de batxillerat faran recerca al Parc Científic Barcelona

By 8 de juliol de 2009novembre 16th, 2020No Comments
 08.07.2009

40 estudiants de batxillerat faran recerca al Parc Científic Barcelona

Un grup d'estudiants de batxillerat de 40 escoles de Catalunya duran a terme enguany el seu projecte de recerca del curs 2009-2010 en col·laboració amb investigadors del Parc Científic Barcelona (PCB). Aquesta col·laboració és possible gràcies al programa "", que impulsa l'Àrea de Difusió de la Ciència del PCB amb la col·laboració de l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) i el suport de l'Obra Social Caixa Catalunya. L'objectiu d'aquest programa és promoure la recerca entre la comunitat educativa, així com fomentar vocacions científiques entre els joves.

Aquest programa, que aquest any celebra la seva 5a edició, ofereix als estudiants de batxillerat el suport d’un investigador del Parc Científic Barcelona per tal que assessori en la recerca bibliogràfica i en el disseny experimental, i els permeti fer sessions pràctiques als laboratoris del PCB.

Els professors dels alumes, d’altra banda, també compten amb l’assessorament d’un investigador que treballa al Parc Científic Barcelona, Josep Maria Fernández-Novell –de l’IRB Barcelona– que té una àmplia experiència en la tutela de projectes de recerca i en el camp de l’Educació Secundària, i actua com a coordinador del programa “Recerca a Secundària”.

Entre els grups que hi participen aquest any en la iniciativa s’inclouen: tres plataformes científicotecnològiques (Plataforma Drug Discovery; Unitat de Toxicologia Experimental i Ecotoxicologia i Plataforma Automatitzada de Cristallografia); set grups del l’IRB Barcelona: Biologia Cel·lular i del Desenvolupament; Disseny, Síntesi i Estructura de Pèptids i Proteïnes; Enginyeria Metabòlica i Teràpia de la Diabetis; Espectroscòpia Biomolecular RMN; Estructura i Funció de la Cromatina; Grup de divisió cel·lular; Unitat de Recerca en Síntesi Asimètrica; un grup de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC): Interaccions bio/non-bio per a medicina regenerativa, i un grup de l’Institut de Biologia Molecular de Barcelona (IBMB-CSIC): Biologia Estructural. Una altra entitat ubicada al PCB que col·labora enguany és el Centre Disseny i Optimització de Processos i Materials (DIOPMA).

Aquest any s’han rebut més de 70 sol·licituds de participació. La selecció dels treballs es fa en funció de l’interès del tema escollit per l’alumne, les àrees de recerca en què estan treballant els investigadors del PCB que participen en la convocatòria –per tal que puguin respondre als temes dels projectes que volen desenvolupar els estudiants–, l’expedient acadèmic dels joves i la seva motivació personal.

El treball de curs comença a desenvolupar-se a partir del mes de juliol i finalitza a principis de l’any vinent, que és quan s’ha de presentar. Els tres millors treballs de recerca, reben, a més, un premi que concedeix el Parc Científic Barcelona i l’Obra Social Caixa Catalunya que es lliura personalment des de la Direcció del PCB als alumnes i centres durant l’acte d’inauguració de la Fira “” que organitza el PCB amb el suport de l’Obra Social Caixa Catalunya i se celebra anualment entre els mesos de març i abril.

Aquesta fira, que visiten més de 1.500 persones cada any, mostra al públic –de forma directe i de la mà dels propis investigadors– una selecció dels projectes en què actualment estan treballant diversos grups d’ entitats i centres de recerca de renom de Barcelona. Durant la mostra, els tres estudiants premiats disposen d’un estand propi a la Fira, que comparteixen, des d’on poden explicar el contingut d el seu treball de recerca de curs que ha estat guardonat, i animar així a d’altres joves a participar en aquest programa.