El professor d'investigació ICREA Xavier Trepat / Imatge: IBEC.

Xavier Trepat guanya el Premi Fundació Lilly de Recerca Biomèdica 2024

El jurat dels Premis Fundació Lilly de Recerca Biomèdica 2024 ha distingit Xavier Trepat -professor ICREA de l’IBEC, amb seu al Parc Científic de Barcelona- en la categoria de Recerca Preclínica per l’aplicació d’innovadores tècniques i conceptes de la mecanobiologia i la biofísica al camp de la biomedicina. Aquests guardons, que enguany celebren la seva XXII edició, reconeixen les trajectòries científiques d’excel·lència que contribueixen de forma significativa al desenvolupament de les ciències de la salut a Espanya.

Les investigacions del professor Xavier Trepat, lider del grup Dinàmica integrativa de cèl·lules i teixits de l’IBECvan dirigides a comprendre com les cèl·lules i els teixits creixen, envaeixen, es mouen i regeneren en una àmplia varietat de processos fisiològics i patofisiològics. Per a això, ha desenvolupat i patentat diverses tecnologies que mesuren les propietats mecàniques cel·lulars a escala micro i nanomètrica. El jurat destaca com les pioneres i originals tecnologies, liderades pel grup que dirigeix, han estat adoptades en nombrosos laboratoris del món i algunes suposen un canvi de paradigma en el camp de la mecanobiologia.

“El moviment de les cèl·lules canceroses durant la metàstasi està governat per forces físiques. Necessitem entendre la física de les cèl·lules per lluitar contra el càncer”, afirma Trepat.

Mariano Barbacid, president del jurat compost pel Consell Científic de la Fundació Lilly, així com les premiades de l’última convocatòria, María Buti Ferret i Nuria López-Bigas, i dues investigadores espanyoles de renom en l’àmbit científic, han avaluat un total de 50 candidatures presentades en aquesta edició. A més del professor Xavier Trepat, l’altre guardonat, en la categoria de Recerca Clínica, ha estat el professor Xavier Montalban, cap de Servei de Neurologia de l’Hospital Universitari del Vall d’Hebron i professor de Neurologia de la Universitat Autònoma de Barcelona i la UVic-UCC.

L’acte de lliurament dels Premis Fundació Lilly de Recerca Biomèdica 2024 se celebrarà el dilluns 17 de juny. En el transcurs de l’esdeveniment els guardonats tindran l’oportunitat de participar en un col·loqui entorn de les seves línies de recerca i les seves aplicacions.

» Enllaç a la notícia: web de l’IBEC [+]