Sense categoria

Vuit països europeus construiran edificis públics que consumiran un 30% menys d’energia

By 29 setembre 2004novembre 16th, 2020No Comments
Moment de l'acte d'inauguració
 29.09.2004

Un equip d'investigadors de vuit països europeus es reuneixen avui al Parc Científic de Barcelona (PCB) per iniciar un projecte de recerca que promourà l'arquitectura sostenible mitjançant la construcció de vuit prototipus d'edificis públics, entre els quals figura un centre d'atenció primària al carrer Roger de Flor de Barcelona. Coordinat per l'Agrupació Euroregional dels Sistemes Fotovoltaics (GESP), grup de recerca de la Universitat de Barcelona ubicat al PCB, el projecte vol arribar al compromís de disminuir la despesa energètica en aquests edificis en més d'un 30% sense que l'increment dels costos superin un 5%.

L’acte d’inauguració del projecte, que rep el nom de SARA (Arquitectura sostenible aplicada a edificis públics replicables), ha tingut lloc aquest matí amb la presència del rector de la UB Joan Tugores, del secretari general del conseller en cap de la Genaralitat de Catalunya Raimon Carrasco, i del president del Consell Assessor pel Desenvolupament Sostenible de la Generalitat Gabriel Ferraté. Durant l’acte, Tugores ha destacat el compromís operatiu de la Universitat de donar exemple en el camp de la sostenibilitat a través d’iniciatives com SARA. Per la seva banda, Carrasco ha subratllat que “l’objectiu del Govern és potenciar el desenvolupament sostenible, i que durant els propers dos anys s’invertiran més de 400.000€ en la construcció de centres escolars, on l’element d’eficiència energètica es tindrà en compte”. En aquesta línia, Ferraté ha anunciat que les polítiques d’estalvi energètic que promourà el Consell Assessor tindran el projecte SARA com a referent”.

Els edificis del projecte, que comporten solucions arquitectòniques innovadores, superaran els requeriments actuals que marca la directiva europea pel consum energètic en edificis públics, cosa que suposarà un impacte significatiu pel que fa a l’estalvi energètic i a la reducció de la contaminació atès que aquestes construccions tenen una gran despesa energètica. Les tecnologies avançades de sostenibilitat energètica que s’utilitzaran contemplen la instal·lació de generadors solars tèrmics i fotovoltaics, de sistemes de gestió automàtica del consum energètic, i equips de calefacció i climatització eficients.

“Totes aquestes aportacions, realitzades en diferents regions climàtiques, aportaran beneficis socials, urbans i mediambientals a gran escala”, comenta el director del GESP i coordinador del projecte Antoni Lloret. En aquest sentit, el projecte SARA contribuirà al futur desenvolupament de la política i legislació energètica europea tot i accelerant la penetració de tecnologies sostenibles innovadores en el mercat.

A més del CAP de Barcelona, es construirà també un edifici d’oficines a Varsòvia (Polònia), un edifici d’administració universitària a Southampton (Regne Unit), un edifici d’oficines amb un espai dedicat a sales d’exposició a Sinabelkirchen (Àustria), un supermercat a Ljubljana (Eslovènia), un edifici municipal a Nàpols (Itàlia) i centres de formació a La Tour de Salvagny (França) i a Bukara (Uzbequistan). Els resultats del projecte seran analitzats i difosos per contribuir a accions futures similars. Gràcies a la seva replicabilitat, des d’ara es podran construir edificis públics a tota Europa emprant tecnologies similars.

El SARA és un dels més grans projectes integrats europeus corresponents a la primera convocatòria del VI PM. Reuneix a 16 participants coordinats des de Catalunya, entre ells organitzacions científiques i de recerca, municipalitats i entitats promotores, i compta amb pressupost total de 6 milions d’euros.