03.04.2023

Un tomb pel ‘backstage’ de la recerca

En el marc de la 19a edició de la Fira Recerca en Directe, organitzada pel Parc Científic de Barcelona i Fundació “la Caixa”, més de 100 investigadors i investigadores d’11 centres de tot Catalunya traslladen els seus laboratoris al Museu de la Ciència CosmoCaixa del 18 al 22 d’abril, per convidar la societat a fer un tast dels seus projectes més capdavanters, tot seguint el mètode científic.

Fer cristalls de proteïnes; manipular mostres biològiques per observar al microscopi neurones i cervells afectats per l’Alzheimer; descobrir tecnologies fotòniques i el seu impacte en la protecció mediambiental; esbrinar com s’investiga el càncer amb bioinformàtica; interpretar antibiogrames per avaluar la sensibilitat dels bacteris als antibiòtics; obtenir un genoma i comparar-lo amb d’altres; i, fins i tot, observar la nostra galàxia i indagar com es processen les dades de500 milions d’estrelles, són alguns dels experiments en què es podrà participar.

El Parc Científic de Barcelona, amb la Fundació Víctor Grifols i Lucas, han elaborat la proposta didàctica “Cap a on ha d’anar la humanitat?”, que planteja tres reptes sobre bioètica i recerca: ‘bebès a la carta’, la creació d’organismes vius al laboratori i el ‘transhumanisme’, la millora de l’ésser humà mitjançant les noves tecnologies. L’activitat desafia al públic a posicionar-se a favor o en contra, a través del seu vot en una aplicació online, o presencialment en la Fira.

Salvador Macip, metge, investigador, escriptor i divulgador, dinamitzarà 6 debats sobre aquests tres reptes bioètics, en què participaran 120 estudiants que prèviament hauran treballat l’activitat a les aules. El material d’aquesta proposta didàctica també es posarà a disposició de tots els centres educatius que visiten la Fira.

Apropar la ciència a la societat i fomentar les vocacions STEM

L’objectiu de la Fira Recerca en Directe –que organitza anualment la Unitat de Cultura Científica del Parc Científic de Barcelona (PCB), en col·laboració amb la Fundació “la Caixa”– és mostrar els projectes d’investigació que es duen a terme a Catalunya en diversos camps de recerca, per tal d’apropar la ciència a la ciutadania i fomentar vocacions STEM entre el jovent.

Aquest esdeveniment s’emmarca dins del programa Recerca en Societat del PCB, que ofereix més de 100 activitats en què participen prop de 5.000 persones cada any. A la darrera edició més de 1.600 visitants van tenir l’oportunitat de fer experiments científics de la mà de 80 investigadors i investigadores.

El programa ha estat reconegut amb el Segell de Qualitat Educativa del Consell de Coordinació Pedagògica de Barcelona (CIP) impulsat per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB), i compta amb el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació, i de l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) de l’Ajuntament de Barcelona.

» Grups i activitats de la Fira Recerca en Directe 2023 [+ info]