Tomàs Marquès i Bonet. Foto / IBE.
 06.02.2024

Tomàs Marquès i Bonet, Premi Ciutat de Barcelona en Ciències de la Vida

Tomàs Marquès i Bonet, investigador a l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE), un centre mixt del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF), i líder del grup Genòmica Comparativa del Centre Nacional d’Anàlisi Genòmica (CNAG), amb seu al PCB, ha estat guardonat amb el Premi Ciutat de Barcelona en la categoria de Ciències de la Vida.  El premi és un reconeixement a l’excel·lència i la projecció internacional en la creació i en la recerca científica i es lliurarà el 13 de febrer en una cerimònia al Saló de Cent.

El jurat ha atorgat per unanimitat el premi a Tomàs Marquès i Bonet. Tots ells han reconegut el valor del desenvolupament d’un consorci internacional que ha donat lloc a un grup de treballs publicats a les revistes Science i Nature i que han generat la base de dades genòmiques de primats més gran fins al dia d’avui. L’anàlisi té un gran interès en la biologia de la conservació, en evolució humana, en la detecció de noves regions reguladores del genoma específiques d’humans i de mutacions lligades a malalties.

Creats el 1949 per l’Ajuntament de Barcelona, els Premis Ciutat de Barcelona són convocats anualment amb l’objectiu de premiar l’excel·lència en els diferents àmbits de la creació, la investigació i la producció cultural a la ciutat. Enguany se celebra la seva setanta-una edició al Saló de Cent.

“Aquest premi em fa especial il·lusió pel reconeixement a la feina de més d’una dècada de tot el meu grup (present i passat) dedicada a estudiar els primats com a model adequat per entendre’ns a nosaltres mateixos com a espècie”, afirma Tomàs Marquès i Bonet, professor ICREA al Departament de Medicina i Ciències de la Vida (MELIS) de la UPF”.

Sobre Tomàs Marquès i Bonet

Tomàs Marquès i Bonet (1975) va obtenir el seu doctorat en biologia a la UPF el 2007. Actualment, és investigador Principal de l’IBE al grup de Genòmica Comparativa. El seu equip té com a objectiu estudiar la genòmica dels primats per estudiar les característiques genòmiques específiques de l’ésser humà, incloent-hi l’evolució de l’epigenètica. A la UPF és Catedràtic de Genètica i professor d’investigació ICREA, amb doble afiliació al Centre Nacional d’Anàlisi Genòmica (CNAG) i a l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont (ICP).

La seva trajectòria ha estat marcada per l’obtenció de diversos ajuts i premis. El mateix 2010, Marquès i Bonet va rebre un ajut ERC Starting Grant i el 2019 l’ajut Consolidator Grant de la mateixa institució.  L’any 2011 va ser nomenat professor d’investigació ICREA a la UPF; el 2013 va rebre el premi Jove Investigador EMBO i des del 2017 està acreditat com a jove investigador internacional del Howard Hughes Medical Institute (HHMI). A més, entre el 2017 i el 2020 va ser director de l’IBE (CSIC-UPF).

L’any 2023, Tomàs Marquès i Bonet va liderar un número especial a la revista Science que aglutina l’anàlisi del catàleg genètic de primats més complet fins ara, un projecte que compara el genoma de 809 individus de 233 espècies de primats amb el 80% dels genomes seqüenciats ​​al CNAG.

Els resultats han ajudat a crear un nou algorisme d’intel·ligència artificial amb rellevància clínica, per identificar  les causes genètiques de les malalties humanes fent servir les dades genètiques dels primats.

El mateix any, Marquès i Bonet va coliderar una publicació de la revista Nature que identificava centenars de milers de regions conservades en el genoma humà no codificant. Una recerca amb un gran impacte en els camps de l’evolució, la genètica i la salut humana.

» Més informació: web del CNAG [+]