L'investigador Tomás Marqués-Bonet (Foto: CNAG).
 19.05.2017

Tomàs Marquès-Bonet guardonat pel Howard Hughes Medical Institute

L'investigador Tomás Marqués-Bonet, director de l'Institut de Biologia Evolutiva (IBE), centro mixt de la UPF i el CSIC, i líder del grup Genòmica Comparativa del Centre Nacional d'Anàlisi Genòmica (CNAG - CRG) al Parc Cientific de Barcelona, ha estat reconegut  amb l'International Early Career Award del Howard Hughes Medical Institute (HHMI, EUA). Rebrà 650.000 dòlars distribuïts al llarg de cinc anys ja partir de setembre de 2017. Es van presentar un total d'1.600 investigadors de tot el món i únicament es van seleccionar 41. Fins al dia d'avui, només 5 investigadors de l'estat han rebut aquest guardó.

El procés de selecció va incloure una presentació al febrer d’aquest any a la seu del Wellcome Trust a Londres, on els candidats van ser examinats d’acord amb criteris d’excel·lència científica així com amb els èxits de les seves carreres com a investigadors. Es tracta de la segona convocatòria del premi, que aquesta vegada ha comptat amb el suport de la Fundació Bill & Melinda Gates, el Wellcome Trust i la Fundació Calouste Gulbenkian.

“Aquest tipus de premis et permeten realitzar projectes més arriscats que amb el temps poden possibilitar l’expansió dels límits del coneixement, ja que són molt més flexibles que les convocatòries convencionals”, afirma Marquès-Bonet, també professor de recerca ICREA en la UPF.

El seu enfocament per als propers cinc anys se centra a desenvolupar un catàleg de variacions genòmiques de grans simis per poder aplicar-ho a la conservació, així com entendre millor l’origen evolutiu de la nostra espècie. Segons Marquès-Bonet: “L’enfocament evolutiu pot aportar moltes dades sobre les adaptacions que tenim i fins i tot tenir implicacions biomèdiques”.

Nascut en 1975, Marquès-Bonet va fer una estada postdoctoral de quatre anys a la Universitat de Washington (Seattle, EUA) gràcies a una beca Marie Curie, i en 2010 va tornar a Barcelona per iniciar el seu propi laboratori amb una beca Ramón y Cajal. El mateix any va rebre una Starting Grant del European Research Council (ERC) per estudiar la diversitat genètica dels grans simis. L’any 2013 va rebre el prestigiós Young Investigator Award de la European Molecular Biology Organization (EMBO) i, entre uns altres, compta amb fons de recerca del National Institutes of Health (NIH). Ha participat en més de 80 articles científics, incloent més de 15 articles publicats en les revistes Science i Nature.