S’inaugura la 8a edició de la Fira “Recerca en Directe”

By 20 abril 2010novembre 16th, 2020No Comments
 20.04.2010

S’inaugura la 8a edició de la Fira “Recerca en Directe”

L'Obra Social de Caixa Catalunya i el Parc Científic de Barcelona han inaugurat avui la 8a edició de la Fira " Recerca de Directe". L'objectiu d'aquest certamen és mostrar al públic alguns dels projectes en què actualment estan treballant investigadors d'alguns dels principals centres i instituts de recerca de Barcelona i donar a conèixer la metodologia científica. Per això, a cada estand es formula un enigma que els assistents hauran de resoldre mitjançant l'experimentació i utilitzant els instruments de laboratori que els mateixos científics traslladen a la Pedrera de Caixa Catalunya. A l'acte d'inauguració han intervingut: el director de l'Obra Social de Caixa Catalunya, Miquel Perdiguer; el rector de la Universitat de Barcelona, Dídac Ramírez; el director general del Parc Científic de Barcelona, Fernando Albericio, i el secretari de la Societat Catalana de Biologia, Josep Clotet.

En aquesta vuitena edició es presenten projectes d’àmbits de coneixement molts diversos, com són la medicina regenerativa, la biologia evolutiva, la física, la nanotecnologia, l’enginyeria de teixits, la genòmica i la biomedicina, entre d’altres. Els visitants podran fabricar un os amb biomaterials, detectar mutacions en l’ADN, descobrir les propietats que té l’aigua a escala nanomètrica i fer càlculs per determinar les probabilitats que té un asteroide d’impactar amb la Terra, entre d’altres activitats.

Caixa Catalunya, a través de la seva obra social, i el Parc Científic de Barcelona treballen per apropar el món de la recerca a la societat i per disminuir el distanciament existent entre la recerca i l’educació per fomentar vocacions científiques i millorar la cultura científica de la societat. Amb aquest objectiu organitzen la fira “Recerca en Directe”. Alhora ambdues institucions mantenen altres programes orientats a la recerca de l’excel•lència científica. És el cas de Recerca a Secundària, una iniciativa que també es duu a terme de forma conjunta, i que fa possible que joves de secundària realitzin projectes durant l’any sota l’assessorament científic d’un investigador que treballi al PCB i puguin fer algunes pràctiques als seus laboratoris.

Precisament, aquest matí durant la inauguració de la fira s’han lliurat els premis als millors projectes, que han obtingut Andreu Araguz, del IES Príncep de Viana, pel seu treball sobre la influència de les proteïnes en els implants, Irene Martín del IES Adoració Roig pel seu projecte sobre l’envelliment cel·lular, i Isabel Saez del IES Isabel Romañà, que s’ha centrat en la GFP (Green Fluorescent Protein).

A més, per primera vegada, la Fira comptarà entre els investigadors amb estudiants del programa Joves i Ciència de Caixa Catalunya. Gràcies al programa, aquests joves han realitzat projectes de recerca en centres de prestigi, tant nacionals com internacionals. A la Fira, donaran a conèixer els seus projectes i els trets característics del mètode científic a d’altres nois de la seva edat.

La Fira “Recerca en Directe” s’ha dut a terme en col·laboració amb la Societat Catalana de Biologia, el Departament d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya i s’inclou dins de les activitats d’R+D+i de l’Obra Social de Caixa Catalunya i del programa de divulgació de la ciència «Recerca en Societat» del Parc Científic Barcelona, que ofereix més de 120 activitats en què participen 6.000 persones cada any.