Santiago de Pablo guanya la 24a edició del Premi Film-Història a la millor investigació de l’any 2006

By 11 de gener de 2007novembre 16th, 2020No Comments
 11.01.2007

El del Departament d'Història Contemporània de la UB, associat al Parc Científic de Barcelona, ha concedit el 24è Premi Film-Història a la millor investigació de l'any 2006 al professor Santiago de Pablo pel seu treball Tierra sin paz. Guerra civil, cine y propaganda en el País Vasco. El jurat ha subratllat «el rigor i l'equanimitat en la recerca original de l'obra sobre un tema poc conegut».

Santiago de Pablo és el primer catedràtic d’Història Contemporània i Cinema a l’Estat espanyol. És professor a la Facultat de Geografia i Història de la Universitat del País Basc (Vitòria) i ha publicat, entre altres obres, Trabajo, diversión y vida cotidiana. El País Vasco en los años treinta (1995); Cien años de cine en el País Vasco (1996), El péndulo patriótico. Historia del PNV (1999, 2001 i 2005) i Historia del País Vasco y Navarra en el siglo XX (2002).

En l’obra Tierra sin paz. Guerra civil, cine y propaganda en el País Vasco (Madrid, Biblioteca Nueva, 2006), l’autor analitza el cinema com a vehicle de propaganda i identitat nacional durant la Guerra Civil espanyola. A través de les seves investigacions, dutes a terme en arxius i filmoteques de tot Europa, Estats Units i Mèxic, el doctor de Pablo estudia exhaustivament els noticiaris i les pel·lícules de ficció sobre Euskadi produïdes per la Segona República i l’Espanya franquista. Així mateix, l’autor es fixa especialment en el cinema promogut durant aquella època pel mateix Govern basc, que donava a conèixer el món de l’imaginari nacionalista i l’existència d’una Euskadi en pau i harmonia social, agredida per un invasor exterior. En resum, l’obra se centra per primera vegada en conjunt en la imatge d’Euskadi forjada durant la guerra de 1936-1939 —en els dos bàndols i en el cinema estranger— amb la qual cosa trenca molts mites de la historiografia cinematogràfica espanyola.

Altres autors guardonats amb el Premi Film-Història han estat: Javier Coma (Diccionario de la Caza de Brujas. Las listas negras en Hollywood), Enrique Sánchez Oliveira (Aproximación histórica al cineasta Francisco Elías Riquelme, 1890-1977), Manuel Nicolás Messeguer (La intervención velada. El apoyo cinematográfico alemán al bando franquista, 1936-1939) i Àngel Comas (Ignacio F. Iquino, hombre de cine), entre d’altres.