Els investigadors ICREA Samuel Sánchez i Salvador Aznar Benitah (Crèdits: IBEC/IRB Barcelona).
 21.08.2023

Samuel Sánchez i Salvador Aznar reben un ajut ERC Proof of Concept

Dos investigadors ICREA de la Comunitat PCB, Samuel Sánchez de l’IBEC, i Salvador Aznar Benitah de l’IRB Barcelona, han obtingut un ajut ERC Proof of Concept (PoC) de 150.000 € cadascun. Aquestes subvencions, atorgades pel Consell de Recerca Europeu (ERC), permeten als seus beneficiaris avaluar la viabilitat i el potencial de transferència de coneixement d’un projecte de recerca.

Samuel Sánchez, professor de recerca ICREA a l’IBEC, on lidera el grup Nano-biodispositius Intel·ligents, ha obtingut una subvenció ERC-PoC per dur a terme el projecte MucOncoBots, que té com a objectiu utilitzar nanobots per transportar un fàrmac destinat al tractament del pseudomixoma peritoneal (PMP), el tipus de tumor més mucinós conegut. El desenvolupament d’aquesta nova teràpia també podria tenir un impacte beneficiós en altres patologies en què la barrera mucosa dificulta l’activitat terapèutica efectiva, cosa que succeeix en un 15% dels tumors colorectals i el 5% dels tumors de pulmó, entre d’altres. A més, podria tenir aplicacions en el tractament de malalties pulmonars inflamatòries cròniques, com la malaltia pulmonar obstructiva crònica (EPOC) i la fibrosi quística, on la barrera de moc també representa un desafiament per a l’administració adequada dels fàrmacs.

En el projecte hi participa l’estudiant de doctorat Meritxell Serra-Casablancas, i es durà a terme en estreta col·laboració amb l’equip de recerca del Dr. Héctor G. Palmer, líder del grup de Cèl·lules Mare i Càncer del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO), i també comptarà amb l’assessorament mèdic de la Dra. Elena Élez, cap del grup de Càncer colorectal del VHIO i oncòloga de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron. Més informació al web de l’IBEC [+]

D’altra banda, el projecte PalmitoMET -dirigit per l’investigador ICREA  Salvador Aznar Benitah, líder del Laboratori de Cèl·lules Mare i Càncer de l’IRB Barcelona- també ha estat recolzat amb un ajut ERC-PoC. El seu objectiu és desenvolupar nous fàrmacs que bloquegin l’efecte del metabolisme de l’àcid palmític, una vegada que el palmitat ha entrat a les cèl·lules metastàtiques, com a teràpia potencial per als pacients amb càncer metastàtic.

El projecte busca explorar una possible diana terapèutica centrada en el paper del metabolisme dels àcids grassos en la metàstasi, descoberta pel Dr. Miguel Martín-Pérez durant el seu treball postdoctoral al laboratori del Dr. Aznar.  Cada vegada hi ha més evidència del paper fonamental dels lípids l’hora de facilitar el desenvolupament de tumors metastàtics, per la qual cosa aquest nou enfocament adreçat a les vies activades pels lípids obre un camp molt prometedor per combatre aquest tipus de càncer.

Mitjançant experiments duts a terme a la Plataforma de Cribratge de Fàrmacs de l’IRB Barcelona s’abordarà el potencial dels enzims responsables de l’augment del metabolisme de l’àcid palmític com a teràpies antimetastàtiques. Més informació al web de l’IRB Barcelona [+]