Sense categoria

Persones gitanes, polítics i investigadors es reuneixen per abolir la discriminació del poble gitano

By 29 de setembre de 2004novembre 16th, 2020No Comments
 29.09.2004

Avui dimecres 29 de setembre es reuneixen a Brussel·les representants del poble gitano, investigadors i polítics europeus per parlar de possibles accions que promoguin el reconeixement dels grups minoritaris, en particular del poble gitano. Aquesta reunió té lloc en el marc de la presentació dels resultats del projecte europeu Workaló: The creation of new occupational patterns for cultural minorities: the Gypsy case, coordinat pel Centre Especial de Recerca en Teories i Pràctiques Superadores de Desigualtats () de la Universitat de Barcelona, amb seu al Parc Científic de Barcelona.

Portada a terme durant tres anys amb la participació de persones gitanes en el marc de V Programa Marc, la recerca subratlla la necessitat de realitzar polítiques més inclusives amb les minories culturals, de superar les discriminacions ètniques que es produeixen en l’àmbit educatiu i laboral, i de reconèixer institucionalment el poble gitano.

En concret, l’estudi conclou que, per proporcionar respostes efectives, les minories ètniques han de participar activament en el desenvolupament d’actuacions adreçades a solucionar els seus problemes i l’inici d’aquest procés passa pel reconeixement institucional d’aquests grups, entre ells el del poble gitano. En el cas d’aquesta comunitat, existeix a més la necessitat de desenvolupar polítiques transnacionals ja que és tracta d’un poble que viu en els diferents països europeus.

Workaló destaca que la situació actual del poble gitano es veu perjudicada per la manca de coneixement sobre la seva cultura, amb valors i tradicions que poden ser de gran utilitat per a la cohesió social. Aquesta situació desenvolupa sentiments de racisme i estereotips que afecten profundament les experiències dels treballadors gitanos, per exemple. Així mateix, el treball subratlla que els nivells baixos d’escolarització d’aquesta comunitat representen una gran barrera per a la seva inclusió en el mercat laboral i, en aquest context, proposa promoure mesures d’accions afirmatives en el camps de l’educació i el mercat laboral.

Segons el treball de recerca, el disseny de polítiques d’inclusió laboral de la població gitana hauria de tenir en compte característiques pròpies dels seus treballs tradicionals –bàsicament dedicats a les vendes ambulants, la ferralla i el cartró– on han desenvolupat habilitats i competències específiques com ara el treball en equip, l’organització cooperativa i l’empresa familiar, que coincideixen amb els nous perfils ocupacionals.

En l’àmbit educatiu, les recomanacions de la recerca accentuen la importància d’una educació de qualitat que pugi facilitar l’accés a llocs de treballs qualificats. En aquest sentit, l’estudi explica que en qualsevol política educativa s’han d’incloure components com una educació intercultural, escoles obertes a la comunitat gitana, la presència de professors gitanos, la promoció de l’èxit educatiu o l’adquisició d’habilitats instrumentals bàsiques.

Finalment, Workaló destaca el paper clau de les associacions gitanes, defensores d’una legislació antidiscriminatòria i dels drets humans bàsics.

Per a més informació, contacteu amb Mimar Ramis (Tel. 93 403 45 48, email: publicrea@pcb.ub.es).