Montserrat ha recollit avui el premi, atorgat per la Fundació Atresmedia, en el Palau Neptuno de Madrid (Foto: IBEC).
 21.11.2020

Núria Montserrat rep el Premi “Constantes y Vitales” a la millor publicació biomèdica de l’any pel seu estudi sobre el SARS-CoV-2

Aquest matí s’ha celebrat la VI edició dels Premis “ConstanteVitales destinats a reconèixer els projectes d’Investigació biomèdica i prevenció en salut de 2020. En l’edició d’enguany, Núria Montserrat, professora d’investigació ICREA i investigadora principal a l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) al Parc Científic de Barcelona, va ser guardonada amb el premi a la “Mejor publicación biomédica del año” pel seu estudi del SARS-CoV-2 mitjançant l’ús dorganoides humans creats amb tècniques de bioenginyeria.

El lliurament dels guardons va tenir lloc al Palau de Neptuno de Madrid i ha estat conduïda per l’ambaixadora de la iniciativa i presentadora de La Sexta, Mamen Mendizábal. Olga Sánchez, presidenta de la Fundació AXA, ha lliurat el premi a Núria Montserrat.

A part de Montserrat, també han estat premiats Francisco Martínez Mojica per la seva trajectòria, l’AECC per la millor campanya de divulgació en prevenció mèdica i el cardiòleg Borja Ibáñez amb el Premi al ‘Jove Talent’.

L’acte ha estat recolzat per Pedro Duque, ministre de Ciència i Innovació; Antonio Zapatero, viceconseller de Sanitat de la Comunitat de Madrid, els màxims representants d’Atresmedia i Fundació AXA i altres científics de reconegut prestigi.

Foto dels guardonats en la VI edició dels Premis “Constantes y Vitales” (Crèdit: Constantes y Vitales).

Organoides de Bioenginyeria per estudiar el SARS-COV-2, una gran fita en 2020

El Grup “Pluripotència per a la regeneració d’òrgans ‘de Núria Montserrat a l’IBEC, va aconseguir un avanç important el passat mes d’abril de 2020 autilitzar, per primera vegada, en un estudi en col·laboració amb altres centres de recerca internacionals com l’Institut Karolinska a Suècia, l’Institute of Molecular Biotechnology de l’Austrian Academy of Sciences i el Life Sciences Institute (LSI) de la Universitat of British Columbia, entre d’altres, organoides de laboratori per estudiar el virus SARS-CoV-2.

Els investigadors van demostrar que els organoides renals contenien grups de cèl·lules que expressaven un receptor cel·lular, anomenat ACE2, de manera semblant a la que s’observa en el teixit natiu, i van procedir a infectar-los amb el virus SARS-CoV-2. Un cop van obtenir els minirronyons infectats, van aplicar diferents compostos terapèutics per inhibir la infecció per SARS-CoV-2 i reduir la seva càrrega viral. Gràcies a aquests estudis, els investigadors de IBEC van ajudar a identificar un fàrmac en fase clínica que bloquejava els efectes de virus SARS-CoV-2.

El treball va ser publicat a la revista Cell. Des de llavors, el grup de Montserrat a l’IBEC no ha deixat de treballar intensament per utilitzar organoides renals, i d’altres tipus, per estudiar el coronavirus i contribuir a desenvolupar possibles eines terapèutiques per a l’actual brot de COVID-19.

► Més informació: web de l’IBEC [+]

PCB