Núria Montserrat, professora de recerca ICREA i líder de grup a l'IBEC (Foto: IBEC).
Núria Montserrat, professora de recerca ICREA i líder de grup a l’IBEC (Foto: IBEC).
 01.12.2020

La investigadora de l’IBEC Núria Montserrat entra a formar part de l’European Molecular Biology Organization

L’European Molecular Biology Organization (EMBO) ha anunciat avui els noms dels 30 joves investigadors i investigadores, d’entre 216 sol·licitants, que s’incorporaran com a EMBC member a la prestigiosa organització, entre les què hi ha Núria Montserrat, professora d’investigació ICREA i líder del grup Pluripotència per a la Regeneració d’Òrgans de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), con sede en el Parc Científic de Barcelona.

Núria Montserrat és la tercera group líder de l’IBEC membre d’EMBO i s’integrarà en l’organització a través del Young Investigator Programme. Xavier Trepat ja forma part de l’entitat des del 2018, i Pere Roca-Cusachs, s’hi va incorporar a través del mateix programa el 2016 i es va convertir en membre de ple dret el 2020.

Els joves investigadors i investigadores EMBO reben suport financer i pràctic durant un període de quatre anys, a partir de gener de 2021, a més d’una varietat d’oportunitats de networking, tutoria dels membres de l’EMBO, formació en lideratge i gestió de la investigació, així com l’accés a les instal·lacions bàsiques de l’European Molecular Biology Laboratory (EMBL) a Heidelberg, Alemanya.

Núria Montserrat, recerca d’avantguarda en organoides

Al Centre de Medicina Regenerativa de Barcelona (CMRB), la Doctora Montserrat formava part d’un equip que incloïa investigadors de l’Hospital Clínic de Barcelona i liderat pel Dr. Juan Carlos Izpisua de l’Institut Salk de Califòrnia, que va anunciar la primera creació de “mini-ronyons” quimèrics en 3D a partir de cèl·lules mare pluripotents humanes, el 2013.

El 2014, la Doctora Montserrat va ser una de les vuit investigadores de Catalunya que va rebre una prestigiosa Beca del Consell Europeu de Recerca (ERC), per generar coneixement fonamental i avenços tecnològics per regenerar el ronyó de mamífers. El 2015, Núria Montserrat es va incorporar a l’IBEC com a líder de grup. En aquest temps, el seu treball s’ha dedicat a entendre com controlar la diferenciació de les cèl·lules mare pluripotents humanes cap al camp renal, el que va donar lloc a la generació d’organoides renals vascularitzats el 2019.

El 2020, Montserrat va contribuir a un gran avenç, en col·laboració amb altres centres de recerca internacionals, utilitzant, per primera vegada, organoides derivats de cèl·lules mare pluripotents, per estudiar la infecció pel virus SARS-COV-2, i identificar una molècula capaç de reduir la càrrega viral en microteixits d’enginyeria.

« Més informació: web de l’IBEC [+]

PCB