Nova exposició sobre l’etòleg Jordi Sabater Pi a Manresa

By 11 maig 2004novembre 16th, 2020No Comments
 11.05.2004

Nova exposició sobre l’etòleg Jordi Sabater Pi a Manresa

Imatges de rostres humans que preserven el testimoni de cultures, paisatges exòtics o més familiars, animals en repòs o en moviment, solitaris o en grup, són alguns exemples del dibuixos de l'etòleg Jordi Sabater Pi que es poden contemplar a l'exposició "Jordi Sabater Pi. Perfils d'un naturalista". La mostra, que es pot visitar fins el 27 de juny a la Sala d'Exposicions (Plana de l'Om, núm. 5, Manresa), recull una sèrie dibuixos que conformen el perfil d'una vida dedicada a l'estudi de l'entorn natural i humà d'una zona del continent africà.

L’ exposició dóna una visió de la trajectòria naturalista de Sabater Pi, un científic pioner en l’estudi del primats en estat natural que va trobar en el dibuix un mitjà fidel i rigorós al servei de la recerca científica. Segons el comissari de la mostra, el periodista científic Xavier Duran, “els nombrosos dibuixos que ha fet Sabater Pi són testimoni d’una trajectòria científica i vital extensa i d’una curiositat i sensibilitat extraordinàries. I ajuden a transmetre no només coneixements, sinó també emocions”. L’exposició es pot visitar el dies feiners de 18 a 21 h. i els festius de 12 a 14 h. i de 18 a 21 hores.

Nascut a Barcelona l’any 1922, Sabater Pi va iniciar-se en l’etologia i l’antropologia inicialment per la via autodidacta durant la seva estada a Guinea Equatorial entre els anys 1940 i 1969, on va començar les seves recerques de camp. Retornat a Barcelona, va cursar estudis universitaris de Psicologia i l’any 1977 va esdevenir professor de la Universitat de Barcelona, on va obrir camí en matèria d’etologia en l’àmbit estatal. Catedràtic emèrit de la UB des de l’any 1987, Sabater Pi és també professor honoris causa per la Universitat Autònoma de Barcelona i per la Universitat Autònoma de Madrid, i ha estat guardonat, entre molts altres mèrits, amb el Premi de la Fundació Catalana per la Recerca (1991) i la medalla d’or al mèrit científic de l’Ajuntament de Barcelona (1996).

Sobre el treball científic de Sabater Pi, el Parc Científic de Barcelona acull la Col·lecció Sabater Pi , un centre de documentació, ubicat a la Biblioteca d’Humanitats de la UB, que es compon de llibres i revistes sobre temes vinculats amb l’etologia, així com d’un fons de dibuixos i aquarel·les de temàtica naturalista dels quals Sabater n’és l’autor. De gran interès per als científics, estudiosos d’antropologia, etologia, història i per al públic en general, la Col·lecció comprèn també un epistolari professional i una sèrie d’objectes etnològics procedents d’Àfrica, mostres de cultura i formes de vida de persones i animals d’aquest continent.