Nou laboratori de recerca sobre l’esclerosi múltiple

By 13 de gener de 2009novembre 16th, 2020No Comments
 13.01.2009

Nou laboratori de recerca sobre l’esclerosi múltiple

El Parc Científic de Barcelona acull un nou laboratori de Neuroimmunologia vinculat a l'Institut d'Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), i liderat per l'investigador Pablo Villoslada. Aquest grup centra la seva activitat en dues línies de recerca: una que estudia l'origen de l'esclerosi múltiple mitjançant l'ús d'eines computacionals i matemàtiques, i una altra dedicada a la recerca de nous tractaments i mètodes de diagnòstic per aquesta i altres malalties autoimmunes. El seu equip, integrat per vuit persones, s'ha instal·lat a l'edifici Hèlix i a l'Edifici Filosofia.

Dins de la línea de recerca de noves estratègies terapèutiques, i en col·laboració amb l’empresa , l’equip de P. Villoslada treballa en el desenvolupament d’una nova molècula d’acció immunomodeladora, anomenada metiltioadenosina, que ha estat patentada. Així mateix, està estudiant les accions d’altres dues molècules que podrien ser útils per reforçar la resposta del sistema immunològic, tant en el tractament de tumors cerebrals com en malalties autoinmunes.

En l’àmbit del diagnòstic ha desenvolupat conjuntament amb un xip de DNA per predir el curs clínic de l’esclerosi múltiple, ja que l’evolució d’aquesta malaltia –que pot durar més de 40 anys– és molt variable, i actualment resulta difícil preveure com evolucionaran els malalts. Per avançar en aquesta àrea també està treballant en el desenvolupament d’una aplicació informàtica que posarà a disposició de tot el personal mèdic i que es basa en dades clíniques ja establertes a partir del seguiment de malalts.

El Laboratori de Neuroimmunologia col·labora actualment en diversos projectes amb altres empreses instal·lades al PCB, com ara , i el grup de recerca Neurobiologia del Desenvolupament i de la regeneració cel·lular que lidera l’investigador Eduardo Soriano de l’.

L’esclerosi múltiple (EM) és una malaltia neurodegenerativa del sistema nerviós central, que no té cura, de la qual no es coneixen amb precisió les causes. Pot reduir la mobilitat i provocar invalidesa en els casos més greus. És, després de l’epilèpsia, la malaltia neurològica més freqüent entre els adults joves (des que es va eradicar la poliomelitis) i la causa més freqüent de paràlisi als països occidentals. Segons les dades de la Federació Internacional de l’Esclerosi Múltiple (), s’estima que a Espanya hi ha 30.000 persones afectades, i mig milió a la Unió Europea. Els tractaments actuals es basen en immunomoduladors que ajuden a pervenir parcialment l’aparició de nous brots, però cal desenvolupar nous tractaments que permetin millorar el control de la malaltia i la qualitat de vida dels pacients.

El Dr. Pablo Villoslada va estudiar medicina a la Universidad de Santiago de Compostela, i va realitzar l’especialització en Neurologia a l’Hospital de la Vall d’Hebrón de Barcelona, i la tesi doctoral a la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha treballat com a investigador a la Universitat de Califòrnia a San Francisco (EUA).