La Dra. Sonia Trigueros, fundadora de NIVD (Foto: Parc Científic de Barcelona).
 21.09.2022

NIVD, una startup ‘deeptech’ de nanodiagnòstic in vitro, s’instal·la al Parc

La startup NIVD, que centra la seva activitat en la nanotecnologia aplicada al camp del diagnòstic, ha obert un centre d’R+D al Parc Científic de Barcelona. La companyia ha desenvolupat i patentat una tecnologia disruptiva que li permet dissenyar nanosensors entrenats per detectar, en temps real, malalties abans que apareguin els seus símptomes.

NIVD és una startup de base científicotecnològica, especialitzada en el desenvolupament de nanosensors per al diagnòstic precoç. Va ser creada a finals del 2021 a Londres (el Regne Unit) per l’emprenedora i doctora en Biologia Molecular, Sonia Trigueros, cofundadora i exdirectora de l’Oxford Martin Programme on Nanotechnology (Oxford Martin School-Oxford University).

La Dra. Trigueros acumula una dilatada trajectòria científica i acadèmica en l’àmbit de la nanotecnologia aplicada a la medicina, desenvolupada en la seva major part a les Universitats d’Oxford i Harvard. Actualment, compagina les seves funcions al capdavant de la startup amb la seva activitat com a professora associada del Departament de Genètica, Microbiologia i Estadística de la Universitat de Barcelona i del Departament de Biologia de la Universitat d’Oxford.

La companyia ha apostat pel Parc Científic de Barcelona com a punt estratègic per centralitzar la seva activitat d’R+D+i: “És un ecosistema que ens ofereix un marc de referència científic i tecnològic privilegiat, on es promou la recerca excel·lent per contribuir als avanços científics. El Parc disposa d’una infraestructura excel·lent per desenvolupar projectes científics, un ampli equip de comunicació científica i, sobretot, de suport en diferents nivells que, sens dubte, han estat i estan sent d’immensa ajuda per a NIVD“, afirma Sonia Trigueros. “Per a una científica acadèmica tot suport per tirar endavant projectes d’innovació és més que necessari”.

Nanodiagnòstic, una nova tecnologia de frontera

NIVD ha desenvolupat una tecnologia disruptiva per al diagnòstic presimptomàtic de diferents malalties a través de nanosensors.

Els nanosensors dissenyats per NIVD poden detectar marcadors en una mostra molt reduïda de diferents fluids amb una alta sensibilitat i especificitat, ja que operen a escala nanomètrica. Tot això en temps real (en menys de tres minuts), i de manera directa, sense necessitat de marcadors fluorescents o radioactius, a diferència de qualsevol anàlisi biològica o clínica.

“Els nostres nanosensors poden ser entrenats, en un període curt, per detectar gairebé instantàniament -tan ràpid i fàcil com una prova d’embaràs- diferents biomarcadors i diagnosticar malalties abans que apareguin els seus símptomes en humans, animals i fins i tot plantes”, explica la Dra. Trigueros. “La ultrasensibilitat dels nostres sistemes nanomètrics obre tot nou món de possibilitats, ja que permeten diagnosticar malalties el més ràpid possible”.

Però, a més, apunta la científica, “aquests nanosensors suposen un important estalvi en costos sanitaris en comparació amb els mètodes actuals de diagnòstic, en els quals es triga dies o setmanes per a l’obtenció de resultats, i comporten una inversió considerable en equipament de laboratori i personal qualificat. A més, els nanosensors desenvolupats per NIVD no requereixen refrigeració per al transport ni emmagatzematge”.

De l’oncologia als contaminants ambientals

En aquesta etapa inicial, NIVD es focalitzarà en el desenvolupament de sensors de diagnòstic primerenc per a aquelles malalties on existeixi un tractament que, en aplicar-lo en els moments més inicials de la malaltia, tingui una major eficiència: “Volem millorar, per exemple, la utilització dels antibiòtics o l’eficàcia dels tractaments contra el càncer, la qual cosa és, sens dubte, molt necessària, ja que per més teràpies oncològiques innovadores i d’alta eficàcia que desenvolupem, si no aconseguim aplicar-les als estadis més primerencs del desenvolupament de la malaltia, l’eficiència serà sempre limitada”.

En una fase posterior, la startup preveu expandir la seva tecnologia des del prediagnòstic fins a la gestió de la medicina personalitzada.

Però, a més, les aplicacions potencials de la plataforma tecnològica desenvolupada per NIVD van més enllà de l’àmbit de la salut humana i animal: “Atès que els nostres nanosensors són capaços de detectar diferents tipus de substàncies químiques i biològiques, la plataforma tecnològica de NIVD és molt versàtil. Pot ser de gran utilitat en una gran varietat d’àrees, per a identificar patògens en les plantes, o contaminants ambientals, en l’aire o l’aigua, per exemple”, revela l’emprenedora. “Aquest potencial de la nostra tecnologia em sembla fascinant!”.

La passió de Sonia Trigueros pel món acadèmic fa de NIVD, no sols una companyia de recerca i innovació, sinó també, “un laboratori dedicat a l’orientació universitària, que ofereix una porta oberta als estudiants que desitgen conèixer el camí científic i les seves diferents sortides al món laboral”, conclou la científica.