L'IBEC participarà en dos projectes en el camp de l'enginyeria tissular (Imagen: UB).
 15.11.2016

Neix el consorci ADVANCECAT per impulsar les teràpies avançades a Catalunya

Facilitar l’arribada de les teràpies avançades des de les fases preclíniques fins a la producció industrial i l’aplicació clínica: aquest és l’objectiu d'ADVANCECAT, una acceleradora liderada per la Universitat de Barcelona (UB) i Ferrer, i formada per divuit entitats de l’àmbit de la salut  entre les quals hi ha l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) ubicat al Parc Científic de Barcelona (PCB). El projecte està integrat en la comunitat NEXTHEALTH, acreditada com a Comunitat RIS3CAT per la Generalitat de Catalunya i coordinada per Biocat, des de la seva seu al PCB

Els eixos principals de treball d’aquesta acceleradora se centren a potenciar les teràpies cel·lulars i l’enginyeria de teixits, impulsar les aproximacions de teràpia gènica, incloent-hi la immunoteràpia, i desenvolupar automatismes de producció per facilitar una major aplicació clínica.

Concretamente, l’IBEC participarà en dos projectes en el camp de l’enginyeria tissular, que tenen com a objectiu la regeneració de teixits per a diferents malalties i el desenvolupament de teixits artificials per a la reconstrucció d’òrgans danyats.

El projecte també pretén reforçar el sector industrial català impulsant la identificació de mecanismes i protocols que permetin la producció industrial d’aquests medicaments. Potenciar la interacció dels centres de recerca i hospitals amb el teixit empresarial compromès en aquests tipus de teràpies fomentarà la ràpida transició d’aquests nous medicaments al sistema sanitari, que d’altra manera necessitarien en molts casos llargs períodes de desenvolupament.

ADVANCECAT està format per dues universitats, dotze instituts de recerca biomèdica o fundacions privades i quatre empreses. El seu objectiu és crear una estructura organitzativa per accelerar el desenvolupament de nous medicaments de teràpies avançades, agrupant els actors del sector tant públics com privats per a una millor gestió dels recursos amb la finalitat d’obtenir el màxim profit del sistema de salut català.

El consorci disposa d’un pressupost inicial de més de 2,8 milions d’euros, dels quals 969.352,28 euros estan cofinançats per ACCIÓ, l’Agència per a la Competitivitat de l’Empresa de la Generalitat de Catalunya, i per la Unió Europea, en el marc del programa operatiu FEDER (Fons Europeu de Desenvolupament Regional) Catalunya 2014-2020.