Els premiats, amb el rector en funcions de la UB, Jordi Alberch, el president en funcions del Consell Social, Joan Corominas, el director general de l'FBG, Jordi Naval, i altres assistents a l'acte (Foto: UB)
 24.11.2016

Minoryx Therapeutics guanya el Premi Senén Vilaró a la millor empresa innovadora 2016

Minoryx Therapeutics –ubicada al TecnoCampus Mataró-Maresme i amb laboratoris al Parc Científic de Barcelona (PCB)– ha guanyat el Premi Senén Vilaró a la millor empresa innovadora, un dels quatre premis que convoca anualment el Consell Social de la Universitat de Barcelona (UB) i la Fundació Bosch i Gimpera (FBG). El Premi Ramon Margalef al millor article publicat en una revista reconeguda en l’àmbit de les ciències experimentals i de la salut ha estat per a Benjamí Oller, per un treball derivat de la recerca desenvolupada durant la seva tesi doctoral al si de l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) en el PCB.

Els Premis del Consell Social i de la Fundació Bosch i Gimpera (FBG) s’han lliurat aquest vespre a l’Aula Magna de l’Edifici Històric.  En el decurs de l’acte, presidit pel rector en funcions de la Universitat de Barcelona, Jordi Alberch, ha impartit una conferència el catedràtic de la UB Josep M. Gatell, cap de l’equip de recerca de Malalties Infeccioses i Sida de l’Hospital Clínic de Barcelona. També hi han intervingut el president en funcions del Consell Social de la UB, Joan Corominas, i el director general de la Fundació Bosch i Gimpera (FBG), Jordi Naval.

Minoryx Therapeutics, guardonada amb el Senén Vilaró, és una companyia especialitzada en el descobriment i desenvolupament de nous fàrmacs per tractar malalties rares que afecten de manera especialment severa infants i adolescents. Minoryx Therapeutics va ser creada l’any 2011, amb l’ajuda i assessorament de la Fundació Bosch i Gimpera, per Marc Martinell, Xavier Barril i Joan Aymamí. L’any 2015, aquesta spin-off de la Universitat de Barcelona va tancar una ronda de finançament de 19,4 milions d’euros, la ronda més gran aconseguida per una biotec a Catalunya fins llavors, liderada per Ysios Capital i amb la participació de Caixa Capital Risc, Health Equity i inversors internacionals com Roche Venture Fund, Kurma Partners i Chiesi Ventures.

Per la seva banda, la recerca de Benjamí Oller Salvia desenvolupada al si de l’IRB Barcelona ha estat reconeguda amb el Premi Ramon Margalef pel disseny d’una molècula —concretament un pèptid elaborat a partir del verí d’abella—, que pot esdevenir una aportació important per incrementar l’eficàcia dels fàrmacs que tracten malalties del sistema nerviós central. El pas de substàncies de la sang al cervell està controlat de manera estricta per una barrera de cèl·lules que té la missió d’evitar el pas d’agents externs i infeccions. Aquesta funció protectora, però, és alhora un escull infranquejable per a la gran majoria de fàrmacs destinats a tractar malalties del sistema nerviós central, des de càncers fins a diverses malalties minoritàries. Hi ha tota una línia d’investigació de l’IRB Barcelona dedicada als pèptids llançadora per travessar aquesta barrera, en la qual s’emmarca la tesi doctoral del Dr. Oller Salvia.

Reconeixement a la recerca i la transferència de coneixement generada al Grup UB

El Consell Social i la Fundació Bosch i Gimpera convoquen anualment el Premi Antoni Caparrós al millor projecte de transferència de coneixement, tecnologia i innovació, i el Premi Senén Vilaró, amb el qual es vol premiar la millor empresa innovadora desenvolupada per un titulat de la UB o vinculada al Grup UB.

Per la seva banda, els Premis del Consell Social reconeixen el millor article derivat d’una tesi doctoral llegida a la Universitat de Barcelona i que s’hagi publicat en una revista reconeguda. Se n’atorguen dos: el Premi José Manuel Blecua, en l’àmbit de les humanitats i les ciències socials, i el Premi Ramon Margalef, en l’àmbit de les ciències experimentals i de la salut.