Mind the Byte participa a Translink, un projecte europeu per evitar el rebuig immunològic de les biopròtesis cardíaques

By 27 de setembre de 2013novembre 16th, 2020No Comments
Alfons Nonell-Canals, fundador i director general de Mind the Byte. ©PCB
 27.09.2013

El 23 i 24 de setembre es va dur a terme a Pàdua (Itàlia) la reunió de llançament del projecte europeu , que té com a objectiu determinar els factors que governen la deterioració i fallada per resposta autoimmune de les pròtesis valvulars biològiques i desenvolupar tractaments per evitar-ho. L'start-up , amb seu al Parc Científic de Barcelona, és un dels 4 partners espanyols del consorci, que està integrat per 6 organismes públics d'investigació, 4 hospitals i 3 pimes. Els resultats dels seus treballs tindran un impacte important sobre la població, ja que els trastorns associats a les vàlvules cardíaques constitueixen la tercera causa de les malalties cardiovasculars i la substitució d'aquestes pròtesis és la segona intervenció quirúrgica més freqüent en cirurgia cardíaca.

Translink tindrà una durada de quatre anys i un pressupost de 7,8 M€ –cofinançat per la Unió Europea, dins del 7è Programa Marc– i es desenvoluparà a través d’un consorci internacional format per 13 membres de 6 països europeus –liderats per l’Azienda Ospedaliera di Padova (Itàlia)– amb recursos i capacitats complementàries que combinen la investigació aplicada en l’àmbit clínic amb la química mèdica, la intel·ligència artificial, l’experimentació cel·lular i la biotecnologia.

Els socis espanyols del consorci són: l’Institut Català de la Salut, l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), InKemia IUCT Group (a través de la filial IUCT, S.A.) i Mind the Byte. Al projecte també hi participen l’Institut National de la Santé et de la Recherche Médicale (França); el Centre Hospitalier Universitaire de Nantes (França); la University College London (Regne Unit); la Universitat de Tel Aviv (Israel); la Universitat de Göteborg (Suècia); The Regents of the University of California (EUA) i la biotecnològica italiana Avantea.

Cada any 300.000 pacients es beneficien d’una pròtesi valvular cardíaca d’origen animal, que presenta avantatges respecte les mecàniques, com ara l’absència de dependència anticoagulant. No obstant això, aquest tipus de pròtesis tenen l’inconvenient que la seva vida mitjana és més curta (amb un risc de fallada més alt en pacients joves) motiu pel qual només s’aconsellen en persones de més de 65 anys.

Els membres del consorci Translink definiran els marcadors responsables del deteriorament de les biopròtesis cardíaques i avançaran en el coneixement de la resposta immune adversa. A més, pretenen desenvolupar solucions terapèutiques, tant des del punt de vista de la prevenció (disseny de pròtesis que no continguin antígens responsables de la resposta immune), com del tractament (desenvolupament de bioadsorbents dels anticossos relacionats amb el dany de les pròtesis).

Els partners espanyols tenen un paper important en les investigacions clíniques i en el desenvolupament de models experimentals per al coneixement de les causes que governen el dany d’aquestes vàlvules, com també en el descobriment de nous tractaments per evitar-ho.

Com a companyia especialitzada en solucions informàtiques aplicades a la investigació biotecnològica i biomèdica, l’aportació de l’start-up Mind the Byte al projecte consistirà en el descobriment i disseny computacional (in silico) de nous compostos contra els anticossos relacionats amb el dany de les pròtesis i els dirigits contra l’àcid hialurònic i l’antiàcid N-glicolilneuroamínic.

“Translink és un projecte d’alt nivell científic que ens permetrà continuar apostant per la inversió en R+D i promovent activament la nostra línia de negoci en un ecosistema estratègic, on conflueixen diferents àrees de coneixement del món universitari, de recerca i empresarial. Aquest consorci és un clar exemple de la necessitat de col·laboració multidisciplinària”, declara Alfons Nonell-Canals, fundador i director general de Mind the Byte.