En primer pla, Marina Rigau (CEO) i Eva Colás (CSO); al darrere, Maria Fernandez (EIT Health), Antonio Gil (CTO), Adrià Escola, Laia Arnau i Montse Giménez (VHIR). Foto: MiMARK.
 28.02.2022

MiMARK, una spin-off del VHIR centrada en la salut de la dona, s’instal·la al Parc

MiMARK, una femtech especialitzada en el desenvolupament de solucions innovadores per al diagnòstic ginecològic de pacients amb problemes clínics no resolts, acaba d’inaugurar les seves noves instal·lacions al Parc Científic de Barcelona. La companyia, una de les 11 empreses seleccionades per participar en l’acceleradora BCN Health Booster, espera iniciar en 2023 els estudis de validació clínica del seu primer producte, un kit per al diagnòstic molecular in vitro del càncer d’endometri.

MiMARK va néixer el gener del 2021 com a spin-off del Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR) amb la missió de revolucionar el diagnòstic ginecològic i millorar la salut i qualitat de vida de la dona. La companyia centra la seva activitat en el desenvolupament de test de diagnòstic in vitro (IVD) innovadors que millorin la gestió clínica de les pacients amb trastorns ginecològics.

Al capdavant del projecte estan: la Dra. Marina Rigau (cofundadora i CEO), amb un doctorat en el camp del diagnòstic i els biomarcadors i experiència en gestió de la ciència; la Dra. Eva Colás (cofundadora i CSO), investigadora principal al grup de Recerca Biomèdica en Ginecologia del VHIR, que ha dedicat tota la seva carrera científica a comprendre el càncer d’endometri (CE) i el fluid ginecològic; i el Dr. Antonio Gil (cofundador i CMO), cap de Servei de Ginecologia de l’Hospital Vall Hebron, líder del grup de Recerca Biomèdica en Ginecologia del VHIR i un clínic de renom nacional i internacional.

El primer producte de MiMARK és WomEC, una prova de diagnòstic molecular IVD, mínimament invasiva, que permet detectar el CE en dones que presenten sagnat uterí anormal (AUB, per les seves sigles en anglès), i alhora que proporciona informació sobre la histologia tumoral per guiar un tractament quirúrgic òptim. WomEC es troba actualment en fase de desenvolupament del prototip, i la companyia preveu iniciar els estudis de validació clínica a principis de 2023.

“El càncer d’endometri és el quart càncer més diagnosticat en dones als països desenvolupats, que el seu diagnostico actual falla en més del 30% dels casos el que comporta la necessitat de proves diagnòstiques invasives per a la pacient que podrien evitar-se”, explica el Dr. Antonio Gil.

“Els estudis preliminars de WomEC han demostrat uns nivells de sensibilitat del 99% i un valor negatiu predictiu del 97%. Esperem que el producte, una vegada validat clínicament pugui incorporar-se a la rutina hospitalària, eliminant procediments invasius”, afegeix la Dra. Eva Colás.

MiMARK ha estat una de les 11 companyies seleccionades per a participar en el programa d’acceleració BCN Health Booster -impulsat pel Parc Científic de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona, amb la col·laboració de Barcelona Activa i el suport de Biocat- cosa que li ha permès començar a desenvolupar la seva activitat en les seves noves instal·lacions del parc.

“L’acceleradora BCN Health Booster ens dona accés a espais de laboratori i oficina, a més de la participació en un programa de mentoring pilotat per Biocat. A més, estar dins del Parc és d’especial interès per a una spin-off de recent creació perquè formar part de l’ecosistema biotec més important de Catalunya, i estar prop de moltes altres empreses del sector que han passat per etapes semblants a la qual nosaltres ens trobem ara és de molta ajuda”, afirma la Dra. Marina Rigau.

L’octubre del 2020, la companyia -que està participada pel VHIR, Caixa Capital Risc i els seus fundadors- va guanyar la convocatòria Wild Card 2020Women’s Health edition d’EIT Health. Gràcies a aquest premi, rebrà 1,5 milions d’euros de finançament de la Unió Europea, per un període de dos anys, per a impulsar el projecte WomEC.

MiMARK també va ser una de les tres empreses guanyadores de la V edició del programa ChemoStart d’InsudPharma. El grup donarà suport al seu projecte amb recursos propis i un equip de mentors que li proporcionarà acompanyament empresarial, i assessorament també en matèria d’accés al finançament.

Finalment, MiMARK també està participant a l’IVD Accelerator Programme de CataloniaBio & HealthTech, que li dona accés a formació especialitzada i a stakeholders rellevants al camp d’IVD.