Marco Milán i Lluís Ribas, investigadors candidats al Programa europeu EURYI

By 26 d'abril de 2004novembre 16th, 2020No Comments
 26.04.2004

Marco Milán i Lluís Ribas, investigadors candidats al Programa europeu EURYI

Els investigadors ICREA de l' Marco Milán i Lluís Ribas estan entre els per al . Dels 13 candidats 8 treballen a Catalunya, dels quals 2 estan a la Universitat de Barcelona (Guifré Vidal Bonafont i Jaume Gomis) i 2 al Parc Científic de Barcelona.

Convocat per organismes de recerca de 14 països europeus, l’EURYI consisteix en una dotació d’entre 750.000-1.250.000 euros per a cinc anys i per un total de 25 joves investigadors de qualsevol nacionalitat per a que puguin crear el seu propi equip a Europa i en qualsevol àrea de coneixement.

Marco Milán és el responsable del Grup de Biologia del Desenvolupament de Drosophila de l’IRBB-PCB on es va incorporar com a investigador ICREA al setembre de 2003. Llicenciat en Biologia per la Universidad Complutense de Madrid i doctor en Bioquímica i Biologia Molecular per la Universidad Autónoma de Madrid, Milán ha treballat com a investigador post-doctoral al Centro de Biología Molecular de Madrid i al Laboratori Europeu de Biologia Molecular a Heidelberg. Dins l’IRBB-PCB, Milán desenvolupa la seva recerca entorn als mecanismes mitjançant els quals les cèl·lules dels organismes pluricel·lulars s’organitzen en diferents teixits i òrgans. L’objectiu del laboratori és identificar nous gens involucrats en el creixement de l’ala de Drosophila i en la generació del marge d’afinitat dorsal-ventral, utilitzant tècniques de genètica i proteòmica.

Lluís Ribas de Pouplana, responsable del Grup de Biologia de la Traducció Genètica de l’IRBB-PCB, és llicenciat en Biologia per la Universitat de Barcelona i doctor en Bioquímica per la Edinburgh University. Ha treballat al Massachusetts Institute of Technology (MIT) com a investigador post-doctoral i al Scripps Research Institute de San Diego com a professor de Biologia Molecular. El juny de 2003 va tornar a Catalunya com a investigador ICREA per incorporar-se a l’IRBB-PCB. Entre d’altres distincions va ser becari La Caixa/Fullbright i beneficiari del programa Marie Curie de reintegració de la Unió Europea. L’investigador coordina a més una xarxa d’investigadors europeus amb l’objectiu d’identificar noves teràpies contra malalties infeccioses com la tuberculosis, la malària, o la trypanosomiasis.

Actualment, Ribas centra la seva recerca en l’estudi i l’aprofitament biomèdic dels mecanismes del codi genètic. Per una banda, es pretén aclarir aspectes de l’origen de la vida a través de l’anàlisi d’aquest procés biològic universal. D’altra, aquesta investigació bàsica es complementa amb la recerca de nous mètodes per millorar el procés de selecció d’antibiòtics.

El Programa EURYI és una actuació de l’organització que agrupa els principals organismes d’investigació de la Unió Europea, EUROHORCs, en col·laboració amb la European Science Foundation (ESF). L’objectiu és contribuir a la construcció de l’Espai Europeu de Recerca (ERA) mitjançant el desenvolupament de la ciència europea i la formació d’una nova generació d’investigadors líders. Els principals criteris de selecció Programa EURYI són la qualitat científica, l’originalitat i el potencial per a esdevenir líders mundials dins els respectius camps de recerca. La selecció final de candidats es portarà a terme en l’àmbit europeu segons els principis establerts pels organismes participants.