Representants de l'IRB Barcelona i l'AECC durant l'acte de llançament del programa al Parc Científic de Barcelona. Foto / IRB Barcelona.
 20.11.2023

L’IRB Barcelona rep 2 M€ de l’Associació Espanyola Contra el Càncer

L’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), amb seu al Parc Científic de Barcelona, ha estat seleccionat per l’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC) per posar en marxa un projecte contra la metàstasi, en el marc del Programa d’Excel·lència AECC, que estarà dotat amb dos milions d’euros i tindrà una durada de quatre anys.

Aquesta col·laboració pionera entre l’AECC i l’IRB Barcelona s’ha presentat avui en el Parc Científic de Barcelona, en un acte en què han participat el Dr. Francesc Posas, director de l’IRB Barcelona; Isabel Orbe, directora general de l’AECC i de la seva Fundació Científica; el Dr. Laureano Molins, president de l’Associació Contra el Càncer Barcelona, i el Dr. Eduard Batlle, coordinador del Programa de Càncer de l’IRB Barcelona.

D’esquerra a dreta: Eduard Batlle, Francesc Posas, Isabel Orbe i Laureano Molins. Foto / IRB Barcelona.

La propagació de cèl·lules canceroses des del tumor primari a altres òrgans, anomenada metàstasi, és responsable de més del 90% de les morts per càncer. Tot i els grans avenços en la recerca en les darreres dècades, la comprensió dels mecanismes que operen en les etapes tardanes del càncer continua sent limitada, fet que ha portat a un dèficit a les teràpies efectives per tractar-la.

El ‘Programa d’Excel·lència AECC: Metàstasi’ amb què l’Associació Espanyola Contra el Càncer recolza l’IRB Barcelona està dotat de 2 milions d’euros, i té una durada prevista de 4 anys. El seu objectiu és desenvolupar eines terapèutiques que permetin diagnosticar i tractar la metàstasi de manera dirigida, mitjançant un enfocament multidisciplinari que inclou eines computacionals avançades, mostres de pacients, organoides i models específics dels principals tipus de càncer: càncer colorectal, càncer de mama, adenocarcinoma ductal pancreàtic i carcinoma de cèl·lules escamoses de cap i coll.

En el projecte, estaran involucrats 1o laboratoris de l’institut, liderats pel Dr. Eduard Batlle, la Dra. Núria López-Bigas, el Dr. Fran Supek,  el Dr. Salvador Aznar Benitah, el Dr. Roger Gomis, la Dra. Direna Alonso-Curbelo, el Dr. Alejo Rodríguez Fraticelli, el Dr. Ángel Nebreda, la Dra. Cristina Mayor-Ruiz i el Dr. Antoni Riera.

“És un honor rebre el suport de l’Associació Espanyola Contra el Càncer per dur a terme aquesta investigació d’avantguarda en el camp de la metàstasi. Comprendre millor els mecanismes subjacents a la propagació del càncer a altres òrgans és essencial per desenvolupar estratègies de tractament més efectives i, en última instància, ajudar a salvar vides”, declara el Dr. Francesc Posas.

“La nostra meta és expandir el coneixement científic a les àrees clau de la malaltia residual, la resistència a la teràpia i l’evasió immunològica, i convertir aquest coneixement en innovadores estratègies terapèutiques. Estem compromesos a avançar cap a un futur on la metàstasi sigui compresa i combatuda amb una precisió sense precedents”, explica el Dr. Eduard Batlle.

“Aquesta col·laboració entre l’Associació i l’IRB Barcelona evidencia el compromís conjunt per impulsar la investigació d’excel·lència en la lluita contra el càncer. La metàstasi és un desafiament, però estem decidits a avançar en la seva comprensió i tractament. Des de l’Associació ens marquem un objectiu, continuar augmentant l’aportació en investigació any rere any, a més d’impulsar l’excel·lència i fomentar un ecosistema de ciència a Espanya per així continuar treballant per assolir el 70% de supervivència en càncer per al 2030”, afirma Isabel Orbe.

L’Associació Espanyola Contra el Càncer només ha concedit tres projectes d’excel·lència d’aquestes característiques a tot l’Estat.

» Més informació: web de l’IRB Barcelona [+]