L'investigador Alejo Rodríguez-Fraticelli, cap del nou laboratori Quantitative Stem Cell Dynamics (Foto: IRB Barcelona).
L’investigador Alejo Rodríguez-Fraticelli, cap del nou laboratori Quantitative Stem Cell Dynamics (Foto: IRB Barcelona).
 30.11.2020

L’IRB Barcelona posa el focus en el llinatge i la identitat cel·lular amb l’obertura d’un nou laboratori

Alejo Rodríguez-Fraticelli s’incorpora a l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) per dirigir el nou laboratori Quantitative Stem Cell Dynamics, que centrará la seva activitat en l’estudi dels llinatges cel·lulars per aclarir com es generen els diferents tipus de cèl·lules, una recerca que té importants implicacions en el desenvolupament d’un organisme, així com en el càncer.  Amb aquesta nova incorporació, l’Institut, amb seu al Parc Científic de Barcelona, comptarà amb 28 laboratoris i 8 plataformes científiques.

Totes les cèl·lules d’un ésser viu comparteixen el mateix ADN, un mateix llibre d’instruccions i, no obstant això, cada cèl·lula desenvolupa una identitat única Les cèl·lules mare es caracteritzen per la seva pluripotencialitat, és a dir, la capacitat que tenen de donar lloc a diferents tipus cel·lulars. Això passa en el desenvolupament, quan una única cèl·lula dóna lloc a un organisme complet. I és de crucial importància en el càncer, perquè són les cèl·lules mare del càncer les que mantenen aquesta potencialitat per regenerar un tumor un cop extirpat o per colonitzar altres òrgans, en el que es coneix com a metàstasi.

Traçant els llinatges cel·lulars es poden connectar les identitats i les destinacions de milers de cèl·lules alhora i predir quines cèl·lules tindrien més potencial de causar metàstasi, amb l’objectiu d’oferir nous enfocaments terapèutics.

“Els llinatges cel·lulars i la regulació de la identitat cel·lular és el nostre àmbit d’estudi, però, sobretot, serem un laboratori impulsat per la tecnologia i enfocat constantment en desenvolupar la propera generació d’eines genètiques que ens permetin donar resposta a preguntes més complexes”, assenyala Rodríguez-Fraticelli, cap del nou laboratori de Quantitative Stem Cell Dynamics de l’IRB Barcelona.

La carrera d’Alejo Rodríguez-Fraticelli

Rodríguez-Fraticelli (Buenos Aires, Argentina, 1985) va estudiar Biologia i després Bioquímica a la Universitat Autònoma de Madrid i, des del principi, va saber que volia dedicar-se a la investigació. La seva primera presa de contacte amb el laboratori, per recomanació del seu professor d’immunologia, el científic i divulgador José Antonio López Guerrero, va ser al Centre de Biología Molecular Severo Ochoa (CBMSO), amb Miguel Ángel Alonso. Allà, va aprendre les bases de la biologia molecular i microscòpia estudiant epitelis i limfòcits. Va fer la tesi doctoral al laboratori de Fernando Martín Belmonte, també al CBMSO, en biologia epitelial, utilitzant cultius cel·lulars en 3D, és a dir, organoides.

El 2015, Alejo Rodríguez-Fraticelli va iniciar la seva estada postdoctoral al laboratori de Fernando Camargo a la Universitat de Harvard i el Boston Children’s Hospital, on es va especialitzar en tecnologies’ single cell ‘i en el traçat de llinatges cel·lulars, tant en desenvolupament com en càncer, per entendre les bases de l’heterogeneïtat cel·lular. “Quan em vaig entrevistar amb Fernando va ser com si algú m’obrís la porta a un món de la biologia que jo no coneixia”, diu Rodríguez-Fraticelli. “Òbviament li interessava el desenvolupament i la mida dels òrgans, però la seva ment arribava molt més enllà del que jo mai m’havia plantejat, i de seguida vaig saber que havia d’unir-me a aquest laboratori”.

La seva carrera ha donat lloc a més de 20 articles científics, entre els quals destaquen dues recents, amb ell com a primer autor, publicats a Science i Nature aquest any.

► Més informació: web de l’IRB Barcelona [+]

PCB