Cristina Mayor-Ruiz. (Foto: Laura Álvarez/CeMM).
 10.11.2020

L’IRB Barcelona obre un nou laboratori centrat en la degradació dirigida de proteïnes com a eina terapèutica

La investigadora Cristina Mayor-Ruiz (Sòria, 1989), amb una trajectòria en recerca oncològica i experta en el camp de la degradació dirigida de proteïnes, s’incorpora a l’IRB Barcelona per dirigir un laboratori de nova creació: el Targeted Protein Degradation and Drug Discovery, l’objectiu del qual serà aplicar una nova tècnica de la degradació dirigida de proteïnes a l’estudi molecular de malalties com el càncer i a la descoberta de nous enfocaments terapèutics.

El laboratori que lidera Mayor-Ruiz comptarà inicialment amb dos estudiants de doctorat, un investigador/a postdoctoral i un/a tècnic de laboratori. Amb la incorporació d’aquest nou grup, l’IRB Barcelona compta amb un total de 27 laboratoris i 8 plataformes tecnològiques.

La degradació dirigida de proteïnes es basa en un procés de degradació propi de les cèl·lules descobert per Aaron Ciechanover, Avram Hershko i Irwin Rose que va ser reconegut amb el premi Nobel de Química el 2004. Amb aquesta tècnica s’utilitzen diferents tipus de fàrmacs “degradadors” per forçar la proximitat entre una proteïna diana (per exemple, una proteïna mutada que contribueix al desenvolupament d’una malaltia) i la maquinària cel·lular que dirigeix la degradació de proteïnes. En induir aquesta proximitat, les proteïnes diana queden marcades per a la seva destrucció pel proteasoma cel·lular.

“Actualment, al voltant del 80% de totes les proteïnes del nostre cos queden fora de l’abast dels fàrmacs tradicionals”, explica Cristina Mayor-Ruiz. “L’objectiu del meu laboratori serà sistematitzar el descobriment i la generació de nous fàrmacs degradadors per abastar un ventall molt més ampli de proteïnes i oferir així més oportunitats terapèutiques”.

Per donar suport a aquesta nova línia d’investigació i a altres projectes que ja estan en marxa a l’Institut, l’IRB Barcelona ha posat en funcionament una unitat de descobriment de fàrmacs. La unitat comptarà amb un pla de desenvolupament de fàrmacs, en una aposta clara per accelerar l’arribada de la recerca bàsica a la pràctica clínica.

Cristina Mayor-Ruiz

Cristina Mayor-Ruiz és llicenciada en Biotecnologia per la Universitat de Salamanca. Va dur a terme els seus estudis de doctorat en Biologia Molecular al Centro Nacional de Investigaciones Oncológicas (CNIO), al laboratori d’Óscar Fernández-Capetillo, on es va centrar en els mecanismes de resistència a teràpies per al càncer. Posteriorment, es va unir com a investigadora postdoctoral al laboratori de Georg Winter al Research Center for Molecular Medicine (CEMM) a Viena (Àustria).

“Després del meu pas pel CNIO, amb el mateix entusiasme i amb l’objectiu d’intervenir d’una manera més directa en el tractament del càncer, vaig decidir fer un postdoctorat en biologia química. Fascinada pel potencial de la degradació de proteïnes dirigida com a estratègia de descobriment de fàrmacs, em vaig unir al grup d’un dels majors experts en el camp”, afirma la investigadora.

El seu treball ha generat 8 articles científics, 5 d’ells com a primera autora, incloent articles en revistes com Nature Chemical Biology o Molecular Cell.

Cristina Mayor-Ruiz va rebre el divendres 6 de novembre el I Ajut FERO-ASEICA, atorgat en el marc del XVII Congrés Internacional d’ASEICA. Una dotació de 80.000 € per al projecte de recerca en càncer que desenvoluparà a l’IRB Barcelona.

► Més informació: web de l’IRB Barcelona [+]