L’equip de la plataforma científica d’Espectrometria de Masses i Proteòmica (Foto: IRB Barcelona).
 17.11.2020

L’IRB Barcelona lidera una unitat de proteòmica biomèdica, per avançar cap a la medicina personalitzada

L’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) amb seu al Parc Científic de Barcelona,  ha rebut un ajut del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) per a l’adquisició de tecnologia capdavantera en el camp de la proteòmica, juntament amb l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras (IJC), l’Institut de Recerca Sant Joan de Déu (IRSJD), Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) i la Universitat de Barcelona (UB).

La proteòmica és l’estudi a gran escala del proteoma, és a dir, del conjunt de les proteïnes d’un organisme. Serveix per identificar, quantificar i estudiar l’estructura de les proteïnes i les seves xarxes d’interacció cel·lulars. Tant en la salut com en la malaltia, les proteïnes són les molècules encarregades d’efectuar les accions que dictaminen els gens, amb les possibles alteracions que aquests puguin tenir. Les proteïnes són, per tant, les últimes responsables del bon o mal funcionament de qualsevol procés cel·lular i són una eina clau d’estudi i una diana terapèutica evident.

La plataforma científica d’Espectrometria de Masses i Proteòmica de l’IRB Barcelona, que lidera Marta Vilaseca i està formada per un equip investigador amb una llarga experiència i especialització en el camp, ha rebut un ajut de la Generalitat de Catalunya, mitjançant el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), per adquirir,  juntament amb l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras (IJC), l’Institut de Recerca Sant Joan de Déu (IRSJD), Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) i la Universitat de Barcelona (UB), un equipament de nova generació per l’anàlisi de proteïnes.

“La nova instrumentació ens permetrà aprofundir en l’anàlisi del proteoma humà, donar encara més detalls sobre les proteïnes, treballar amb mostres més nombroses i complexes, i de manera més ràpida”, explica Vilaseca.

Els fons FEDER, atorgats per la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, tenen com a objectiu dotar la comunitat científica d’equipaments i plataformes que potenciïn l’excel·lència científica i tecnològica. El projecte té un cost d’ 1.039.000€, dels quals els fons FEDER assumeixen el 50%, i el 50% restant ho aporten les entitats participants. Part de la inversió que realitza l’IRB Barcelona està sufragada per un llegat que va rebre l’Institut en 2018, destinat a donar suport a la recerca del càncer i la metàstasi.

Cap a la medicina personalitzada

L’estudi quantitatiu del proteoma és clau en la recerca de biomarcadors per al diagnòstic o pronòstic de les malalties. “La proteòmica aplicada a la investigació translacional, com la que fem a l’IRB Barcelona, ​​permet estudiar diferències a nivell de proteïnes entre pacients amb patologies i persones sanes, tenint un potencial mèdic molt significatiu”, afirma Francesc Posas, director de l’Institut. “Per això, aquest nou equip és, per a nosaltres, una aposta estratègica”, afegeix.

En els últims mesos, per exemple, a la plataforma d’Espectrometria de Masses i Proteòmica han estat treballant amb mostres de plasma de pacients amb COVID-19, en un projecte col·laboratiu dirigit pel Dr. Joan Calvet de l’Hospital Parc Taulí, i la unitat de Bioestadística i Bioinformàtica de l’IRB Barcelona, ​​per estudiar el proteoma i tractar d’extreure què és el que determina si un pacient presentarà una evolució favorable o si, per contra, desenvoluparà complicacions.

Així mateix, l’anàlisi de les proteïnes també pot servir per conèixer quins mecanismes fan servir les cèl·lules tumorals per migrar i colonitzar altres òrgans, causant la metàstasi o per ajudar en el desenvolupament d’immunoteràpies dirigides. En la medicina, la proteòmica pot permetre avaluar com s’està desenvolupant la malaltia en un pacient en concret i saber així si respondrà millor a un tractament o a un altre. “La proteòmica ha d’entrar amb força a la pràctica clínica” afirma Vilaseca “és un pas clau en el camí cap a la medicina personalitzada”.

Un servei a tota la comunitat científica

L’equipament, allotjat a les instal·lacions de l’IRB Barcelona, al Parc Científic de Barcelona, donarà servei a la comunitat científica del mateix Institut, IJC, IRSJD, VHIO i UB, i també estarà a disposició dels investigadors d’altres entitats que puguin requerir el servei, com poden ser hospitals, empreses i centres de recerca.

Manel Esteller, director de l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras (IJC), Investigador ICREA i catedràtic de Genètica de la Universitat de Barcelona i Carolina De la Torre responsable de la plataforma de proteòmica de l’Institut, consideren que “l’adquisició d’aquest equip d’última generació, gràcies als fons FEDER, permetrà l’execució del projecte en el qual recentment el IJC ha començat a formar part, consorci internacional anomenat CPTAC “The National Cancer Institute ‘s Clinical Proteomic Tumor Analysis Consortium”, aquest consorci ha realitzat un esforç a nivell nacional per accelerar la comprensió de les bases moleculars de el càncer mitjançant l’aplicació d’anàlisi de proteoma i genoma a gran escala, o proteogenómica”.

S’espera que l’equipament arribi a les instal·lacions cap a principis de 2021, i que estigui treballant a ple rendiment per l’any 2022.

> Més informació: web de l’IRB Barcelona [+]

PCB