20.06.2022

Un equip coliderat per l’IRB Barcelona rep 25 M$ de la Cancer Grand Challenges

Un equip internacional de científics de primer nivell, codirigit per la Dra. Núria López-Bigas, investigadora ICREA a l’IRB Barcelona, ha estat seleccionat per dur a terme un projecte finançat per la Cancer Grand Challenges amb 25 milions de dòlars. L’Asociación Española Contra el Cáncer (AECC) s’ha unit a aquesta iniciativa de finançament global -cofundada pel Cancer Research UK (CRUK) i el National Cancer Institute (NCI) dels Estats Units- aportant 2,5 milions d’euros per impulsar aquest estudi capdavanter, que busca investigar les primeres etapes del desenvolupament del càncer.

L’equip, anomenat Prominent, codirigit per la Dra. López-Bigas, el Dr. Allan Balmain (Universitat de Califòrnia, San Francisco) i el Dr. Paul Brennan (International Agency for Research on Cancer, IARC-OMS), treballarà sobre troballes recents que suggereixen que les cèl·lules poden mostrar-se aparentment ‘normals’, encara que al seu ADN comptin amb mutacions que causen càncer. Amb aquesta informació, l’equip -format per científics amb experiència en epidemiologia, genètica, imatges i altres camps de cinc institucions d’Espanya, França i els Estats Units- construiran un ‘full de ruta’ del desenvolupament primerenc del càncer amb l’esperança de trobar noves maneres de frenar l’aparició d’aquesta malaltia.

Què és el que manté saludables a les cèl·lules sanes i què és el que fa que una cèl·lula es torni cancerosa? “Ha estat emocionant pensar en com combinarem la nostra experiència complementària per abordar aquesta gran pregunta. Amb la Cancer Grand Challenges hem tingut l’oportunitat de construir un gran equip. Estic emocionada pel fet que puguem treballar junts en això”, afirma la codirectora de l’equip Dra. López-Bigas, investigadora ICREA i cap del Laboratori de Genòmica Biomèdica de l’IRB Barcelona, amb seu al Parc Científic de Barcelona.

Cofundat pel Cancer Research UK i el National Cancer Institute (NCI), la Cancer Grand Challenges és una plataforma de finançament que dona suport a una comunitat internacional de científics de primer nivell, a través d’una dotació econòmica de fins a 25 milions de dòlars per formar un equip, pensar de manera diferent i afrontar els desafiaments més complexos en la recerca del càncer.

“La Cancer Grand Challenges brinda als equips multidisciplinaris el temps, l’espai i el finançament necessari per fomentar la innovació i un enfocament transformador. Prominent és un dels quatre equips que acaben d’obtenir finançament, i que s’uneixen a una comunitat científica que aborda les necessitats clíniques no satisfetes en la recerca del càncer”, explica el Dr. David Scott, director del Cancer Grand Challenges, Cancer Research UK.

» Més informació: web de l’IRB Barcelona [+]