Imatge: IBEC.
 22.05.2019

L’hipocamp orquestra el procés cerebral que ens permet evocar un record

Per primera vegada, investigadors de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), al Parc Científic de Barcelona, han registrat en humans, i de manera simultània, l’activitat cerebral de dues àrees clau vinculades a la memòria: l’hipocamp i el neocòrtex. L’estudi ha estat possible gràcies a la participació voluntària de persones amb epilèpsia que, a causa de la seva malaltia, porten elèctrodes intracranials implantats. Fent ús de la realitat virtual, els participants van portar a terme tasques de memòria espacial.

El gust del berenar en sortir de l’escola, el primer petó, aquella festa fins la matinada. Els records són la nostra manera de viatjar al passat i, malgrat que pot semblar fàcil rememorar una situació, el procés cerebral que es produeix és complex i segueix sent, en bona part, un misteri. Però…En quin mecanisme biològic es basa aquesta capacitat per “viatjar en el temps”?

Un estudi liderat per Paul Verschure, Professor de Recerca ICREA a l’IBEC, publicat recentment a la revista Nature Communications revela una qüestió fonamental sobre la memòria humana: per primera vegada, es demostra que l’hipocamp és el responsable de coordinar el procés de recuperació d’un record. Una hipòtesi que, fins ara, només s’estudiava de manera teòrica.

La clau que ha permès trobar aquest descobriment resideix en els voluntaris que han participat en l’estudi: es tracta de pacients d’epilèpsia que, amb l’objectiu de monitorar la seva malaltia, porten elèctrodes intracranials implantats. “Aquests pacients ens oferien una oportunitat extraordinària. Gràcies als seus implants, hem pogut registrar simultàniament l’activitat neurofisiològica de l’hipocamp i el neocòrtex, quelcom que cap altre estudi en humans havia aconseguit abans”, subratlla Verschure, investigador principal del grup Sistemes Sintètics, Perceptius, Emotius i Cognitius (SPECS).

A més, la recerca ha comptat amb un element poc habitual: la realitat virtual. “Volíem veure què passa en els processos de memòria quan manipulem l’espai on es desenvolupen”, explica Daniel Pacheco, investigador postdoctoral del grup SPECS de l’IBEC i primer autor de l’article. “El nostre experiment virtual permet dissociar la relació existent entre una imatge i el context que l’envolta”.

► Més informació: Web de l’IBEC [+]