Sense categoria

L’CIP destaca un article dirigit per Lluis F. Santamaria com un dels millors publicats el 2013

By 18 febrer 2014novembre 16th, 2020No Comments
El treball estableix un nou model ex vivo per comprendre l'inici de l'inici de la lesió psoriàsica.
 18.02.2014

Els antígens del bacteri Streptococcus pyogenes estan relacionats directament amb els mecanismes immunològics que desencadenen lesions en els afectats per psoriasi, una patologia inflamatòria crònica de la pell que és força prevalent i afecta considerablement la qualitat de vida dels pacients. Aquesta és una de les conclusions principals d'un article científic del grup de recerca translacional en immunodermatologia que dirigeix Luis Francisco Santamaria Babí, membre del grup UB Biologia del macròfag, amb seu al Parc Científic de Barcelona, i professor lector d'Immunologia del Departament de Fisiologia i Immunologia de la Facultat de Biologia de la UB. El treball que es va publicar en el Journal of Investigative Dermatology, la revista de més impacte científic en dermatologia (doi: 10.1038/jid.2012.418)– ha estat seleccionat pel Consell Internacional sobre la Psoriasi (IPC) com un dels millors articles científics del 2013 sobre aquesta patologia.

La recerca biomèdica en psoriasi és una àrea força competitiva. Durant l’any 2013, es van publicar un total de 1.908 articles sobre aquesta temàtica, segons dades del portal PubMed. En aquest escenari, l’IPC és una organització dermatològica sense ànim de lucre, dirigida pels experts més importants en psoriasi, que potencia la innovació en l’àmbit de la recerca, l’educació i el tractament d’aquesta malaltia en països d’arreu el món.

Tal com explica el professor Santamaria, que també és consultor extern del Servei de Dermatologia de l’Hospital del Mar de Barcelona, «tot i que la psoriasi ha estat força investigada, els mecanismes immunològics implicats en els brots causats per desencadenants clínicament rellevants pràcticament no s’han estudiat».

«L’originalitat d’aquest estudi es troba en el fet que estableix un nou model ex vivo que permet comprendre l’inici de la lesió psoriàsica mitjançant la interacció entre el bacteri Streptococcus pyogenes, els limfòcits T CLA+ (un grup de cèl·lules circulants amb un destacat paper en la fisiopatogènia de la psoriasi), i les cèl·lules epidèrmiques», detalla el professor Santamaria, que col·labora actualment amb diferents companyies farmacèutiques internacionals en R+D+i en la recerca de nous tractaments per a aquesta malaltia i d’altres de relacionades amb el sistema immunitari i la inflamació crònica.

Aquest línia de recerca obre un nou escenari per comprendre, des d’una perspectiva més translacional, els processos d’inducció de les lesions psoriàsiques. L’estudi forma part d’un projecte de recerca dut a terme amb la col·laboració del grup de Ramon Pujol, cap del Servei de Dermatologia de l’Hospital del Mar i coordinador del Grup de Recerca de Malalties Inflamatòries Dermatològiques de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM), i està subvencionat pel Fons d’Investigació Sanitària (FIS) de l’Institut de Salut Carlos III.

Enllaç a la notícia [+]