M. Cristina de Almagro i José Antonio Moreno, responsables de Recerca Bàsica en Biotecnologia d'Ordesa (Foto: PCB).
 07.12.2022

Laboratorios Ordesa lidera un projecte de 7M€ per trobar noves fonts alternatives de proteïnes

Laboratorios Ordesa lidera el projecte PROTECCIÓN, que neix amb l’objectiu de desenvolupar noves fonts de proteïna alternatives a les tradicionals d’origen animal, amb un finançament de més de 7 M€ del Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), en el marc de la convocatòria CIEN. La recerca serà coordinada pel Dr. Antonio Moreno, des del Centre d’R+D+i de la companyia al Parc Científic de Barcelona, i comptarà amb la col·laboració de nombroses empreses, universitats i centres públics i privats.

El projecte començarà amb la caracterització nutricional i estructural de noves alternatives proteiques, tant en el seu estat original com després del seu processament. En el desenvolupament d’aquestes noves fonts s’utilitzaran tant vegetals, com fongs o insectes. També es crearà una nova tecnologia, l’extrusió humida, amb la qual es buscarà aconseguir texturar aquestes noves fonts de manera que s’assemblin el màxim possible a la carn i el peix.

A més a més, el projecte buscarà afegir diferents compostos que puguin millorar la funcionalitat dels nous aliments. “S’estudiarà com aquestes noves proteïnes funcionalitzades tenen efecte sobre el sistema immune i els processos metabòlics associats a la seva modulació. Volem, per tant, no només trobar alternatives a les fonts més tradicionals de proteïna, sinó també assolir beneficis extra de tot el procés”, explica el Dr. José Antonio Moreno, responsable de Recerca Bàsica de l’Àrea Biotecnologia en Laboratoris Ordesa i coordinador del projecte.

Una eina per a la predicció de la bioeficiencia

El projecte PROTECCIÓ comptarà amb una segona part en què s’aprofitaran totes les dades obtingudes després de l’avaluació de la digestibilitat, bioaccesibilidad, bioactividad i caracterització tecnològica de les noves fonts de proteïna, així com de la seva acció inmunomoduladora, per generar Models de Predicció de Bioeficiencia Alimentària o MPBA.

Finalment, es verificaran i extrapolaran els MPBA a patologies de tipus metabòlic amb alteracions immunes associades, així com a la creació d’ingredients bioactius aïllats per aconseguir l’extrapolació de l’ús dels MPBA al conjunt del sector alimentari.

“Amb aquest projecte de recerca esperem poder obtenir una eina que ens serveixi per predir la bioeficiència i funcionalitat d’aquests nous aliments i, així, facilitar el futur desenvolupament d’aquests aliments i d’altres nous productes”, afegeix el Dr. Moreno.

Una aliança publicoprivada molt potent

Laboratoris Ordesa és el líder i coordinador del projecte mentre que el Centre Tecnològic de Catalunya Eurecat, ofereix el suport científic, i la companyia FI Group, l’administratiu.

A més, hi participen altres sis empreses: ADM-Biopolis, Industrias Lácteas Asturianas, Lagumar, Mealfood Europe, Viscofan España i Matadero José Calatayud e Hijos; quatre universitats, la Universitat de Granada, la Universitat d’Oviedo, la Universitat Rovira i Virgili i la Universitat de Navarra; i tres centres de recerca hospitalaris: la Fundación para la Investigación Biosanitaria de Andalucía Oriental – Alejandro Otero (FIBAO), l’Instituto de Investigación Sanitaria de Aragón (ISS Aragón) i la Fundación Instituto de Investigación Sanitaria de Santiago de Compostela (IDIS).

L’Instituto de Investigación en Ciencias de la Alimentación (CIAL-CSIC), el centre tecnològic Ainia y el Centro Tecnológico Agroalimentario (CTIC CITA) també hi col·laboren.

Compromís amb la innovació

L’R+D+i és un dels pilars clau de l’estratègia de Laboratoris Ordesa, amb una inversió anual d’un 3% de la facturació, el 60% dels productes que comercialitza procedeixen de projectes d’R+D pròpia. La característica principal de la seva innovació és que al llarg dels anys ha desenvolupat totes les etapes del procés de recerca, des de la fase d’obtenció i desenvolupament de nous ingredients, fins a la realització d’estudis preclínics i d’assajos clínics en humans.

“El nostre compromís amb la recerca és ferm. Aquest nou projecte que ara coordinem és una mostra més d’aquesta aposta per la innovació de la nostra companyia”, destaca Anna Ferret, directora general de Laboratoris Ordesa.

La companyia compta amb un centre d’R+D+i al Parc Científic de Barcelona, un dels primers fundats al país, des d’on duu a terme projectes de recerca en col·laboració amb altres entitats.