La UTOX obté el certificat de Bones Pràctiques de Laboratori per a estudis ecotoxicològics de medicaments veterinaris

By 10 de juny de 2011novembre 16th, 2020No Comments
 10.06.2011

La Unitat de Toxicologia Experimental i Ecotoxicologia (UTOX) del Parc Científic de Barcelona (PCB) ha obtingut la certificació de compliment dels principis de les Bones Pràctiques de Laboratori (BPL), amb la participació del Servei de Qualitat de la Recerca de l'Agència de Polítiques i de Qualitat de la Universitat de Barcelona (UB), que duu a terme les activitats corresponents a la Unitat de Garantia de Qualitat. La UTOX esdevé així el primer centre de recerca d'assaigs ecotoxicològics de l'Estat espanyol que s'inclou en el programa de compliment de BPL per a medicaments veterinaris, el que assegura als seus clients que els estudis que realitza dins d'aquest àmbit en compleixen els requisits.

La certificació ha estat atorgada pel Servei d’Alimentació Animal i Seguretat de la Producció Ramadera de la Generalitat de Catalunya (organisme encarregat del control de l’aplicació d’aquests principis en el camp dels Medicaments Veterinaris a Catalunya, d’acord amb el Reial Decret 2043 / 1994), i compleix el que disposa el Reial Decret 1369 / 2000, pel qual s’estableixen els principis de Bones Pràctiques de Laboratori (BPL) i la seva aplicació en la realització d’estudis no clínics amb substàncies i productes químics. El següent objectiu de la UTOX és seguir treballant per a ampliar aquesta certificació a l’àmbit del medicament humà.

Els principis de les BPL configuren un sistema de qualitat relatiu a l’organització i les condicions en què els laboratoris planifiquen, duen a terme, registren i arxiven els estudis no clínics de seguretat sanitària i mediambiental sobre substàncies i productes químics. Aquests estudis són necessaris per poder registrar i/o autoritzar productes químics, tals com: medicaments (d’ús humà o veterinari), cosmètics, plaguicides, fitosanitaris, additius per a l‘alimentació humana/animal i substàncies químiques industrials.

“La presència de medicaments d’ús veterinari als fems, que després s’utilitzen com adob, implica l’alliberament d’aquests productes o dels seus metabòlits al medi ambient i planteja, per tant, la qüestió del seus potencials efectes ecotoxicològics. La legislació europea –a través de les normatives CVMP/VICH/592/98-FINAL, CVMP/VICH/790/03-FINAL i EMEA/CVMP/055/96-FINAL– exigeix la realització d’un estudi d’aquests efectes, mitjançant les tècniques apropiades i conduit d’acord amb les BPLs. Aquests estudis resulten imprescindibles per al registre dels esmentats medicaments” – declara Miquel Borràs, responsable de la UTOX.

La Unitat de Toxicologia Experimental i Ecotoxicologia és una plataforma de recerca, innovació i serveis en toxicologia, que es va crear com a una unitat pròpia del Parc Científic Barcelona amb l’objectiu de donar suport als grups de recerca de la UB i entitats ubicades al Parc, així com a d’altres centres externs d’investigació públics i privats. La UTOX duu a terme projectes de recerca propis i en col·laboració i proporciona serveis d’assessorament, consultoria, disseny i realització d’estudis toxicològics a mida –en funció de les necessitats i requeriments regulatoris i de qualitat precisats en cada cas– als àmbits farmacèutic, alimentari, cosmètic, químic, veterinari, material sanitari i de gestió mediambiental.

La UTOX forma part del Grup de Recerca en Toxicologia consolidat de la UB (GRET) del Centre de Recerca en Toxicologia (CERETOX), centre IT de la xarxa TECNIO de la Generalitat de Catalunya especialitzat en la Transferència de Tecnologia en Toxicologia. Aquest centre està format per dues Unitats: la Unitat de Toxicologia Experimental i Ecotoxicologia del PCB, dirigida pel Dr. Miquel Borràs, i la Unitat de Toxicologia de la Facultat de Farmàcia de la UB, dirigida pel Catedràtic Joan Mª Llobet. La plataforma col·labora, així mateix, amb nombrosos grups de recerca de diferents universitats nacionals i internacionals, entitats i administracions públiques,i participa en un gran nombre de projectes de recerca públics nacionals i europeus (CENIT, Proyectos Singulares y Estratégicos, 7PM, etc.)

Certificació BPL[pdf]