Foto: ICCUB.
 24.04.2020

La Technology Unit de l’ICCUB contribueix a la producció de material sanitari amb impressores 3D

La Unitat Tecnològica de l’Institut de Ciències del Cosmos (ICCUB Technology Unit) s’ha sumat a la iniciativa Fab-Lab UB, una de les accions de la comunitat de la Universitat de Barcelona enfront la crisi sanitària de la COVID-19. Els investigadors i investigadores del centre participen en el projecte aportant la impressora en 3D, que es troba a disposició de les necessitats de material sanitari des del passat 30 de març a les seves instal·lacions del Parc Científic de Barcelona.

L’ICCUB Technology Unit, ubicada al Parc Científic de Barcelona (PCB), és un dels centres de recerca que s’ha sumat a la iniciativa Fab-Lab UB de la Universitat de Barcelona, aportant la impressora en 3D, que es troba al laboratori de prototips a les seves instalacions del PCB, on s’utilitza per tasques relacionades amb la recerca.

Els enginyers i investigadors de la Unitat Tecnològica utilitzen habitualment la impressora per al disseny i fabricació de prototips i peces per a la subjecció de sistemes electrònics. Aquests sistemes electrònics, que també dissenya l’equip, solen ser diferents tipus de sensors que cal fixar amb subjeccions mecàniques, o cristalls que han d’unir-se als mateixos sensors, entre d’altres.

La impressió en 3D els permet tant obtenir les peces de forma ràpida, com poder fer-ne les modificacions necessàries en un termini de temps curt, i a un preu raonable.

A més, un altre avantatge és que, en ser necessària la fabricació de la mateixa peça en un material diferent, els enginyers poden enviar els prototips ja validats directament als fabricants o proveïdors. Aquest sistema també pot aprofitar-se per a altres projectes, com el taller de divulgació Quarks: els maons de la matèria, on es van obtenir les peces mitjançant la impressió 3D.

“Tenim una llista de mailing on es van actualitzant les necessitats que hi ha de material sanitari; anem compartint els arxius entre els diversos grups, per a poder fabricar les peces de la forma més òptima, i després ens organitzem per a recollir totes les peces, muntar-les i distribuir-les”, explica L’enginyer Andreu Sanuy, que coordina el servei d’impressió 3D de la Unitat Tecnològica.

La iniciativa Fab-Lab UB

El FabLab UB és un grup que sorgeix per iniciativa del Vicerectorat d’Emprenedoria, Transferència i Innovació per desenvolupar projectes amb impressió 3D. Tot i que a l’inici de la pandèmia el grup encara no era operatiu com a tal, la seva posada en funcionament s’ha precipitat a causa de la necessitat de materials d’equips de protecció individuals (EPI) per a les persones que lluiten en primera línia contra la COVID-19. D’aquesta manera, el FabLab UB se suma a la mobilització de la comunitat universitària en la lluita contra el coronavirus.

El FabLab UB està format per professorat i personal d’administració i serveis de les facultats de Física, Química, Medicina i Ciències de la Salut, i Belles Arts, i continua treballant per a la sanitat pública intensificant la producció de material per al personal sanitari i de serveis de seguretat.

Els voluntaris del grup s’encarreguen d’imprimir i muntar viseres protectores, salvaorelles i obreportes, mitjançant un total de 17 impressores 3D de grups de recerca de la Universitat i de particulars.

El material produït es distribueix setmanalment a diferents hospitals de la província de Barcelona i a serveis de seguretat. A dia d’avui, s’ha fet la donació de 700 viseres de protecció, uns 1.300 salvaorelles i una desena d’obreportes als hospitals Clínic, de Bellvitge, Sant Pau, Vall d’Hebron i Creu Roja, així com a la Fundació Althaia i a altres centres i fundacions sanitàries.