Enric Badia, Lluís Jofre, Carme Forcadell, Joandomènec Ros i Romain Quidant durant l'acte inaugural (Foto: FCRi).
 16.11.2015

La Setmana de la Ciència celebra la 20a edició amb més de 300 activitats

Aquest dilluns, 16 de novembre, s’ha inaugurat a l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) la 20a Setmana de la Ciència (SC'15) que se celebra del 13 al 22 de novembre amb un ampli ventall de més de 300 activitats multidisciplinàries de divulgació cientificotecnològica. L’SC’15, compta amb la col·laboració de prop de 100 institucions i entitats del sistema català de recerca i innovació, entre les que hi ha la Universitat de Barcelona (UB) i l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), que durà a terme una jornada científica singular a la seva seu del Parc Científic de Barcelona (PCB).

La 20a Setmana de la Ciència s’ha presentat avui a l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) en un acte presidit per Carme Forcadell, presidenta del Parlament de Catalunya, i que ha comptat amb la intervenció de Lluís Jofre, secretari d’Universitats i Recerca; Enric Banda, membre del patronat de l’FCRi; i Joandomènec Ros, president de l’IEC. La conferència inaugural Nanofotònica i Salut: obrint noves perspectives en la diagnosi precoç i tractaments menys invasius ha anat a càrrec de Romain Quidant, professor d’investigació ICREA a l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) i Premi Nacional de Recerca al Talent Jove 2014.

Una jornada científica singular a l’IBEC

La jornada organitzada per l’IBEC tindrà lloc aquest dimecres 8 de novembre a la sala Dolors Aleu del PCB. El programa inclourà una visita al laboratoris per conèixer la recerca més puntera en bioenginyeria, i un petit concert amb inspiració científica. A més a més, per celebrar que enguany és l’Any Internacional de la llum, el professor Xavier Trepat farà la xerrada anomenada  ‘Fem visibles les forces cel·lulars’, per explicar com i perquè estudien les forces que fan les cèl·lules. El programa es pot consultar en aquest enllaç [+]

La Setmana de la Ciència a la UB

Com cada any, la Universitat de Barcelona organitza diverses propostes al voltant de la  Setmana de la Ciència, enguany coordinada pel professor Josep Barbosa, del Departament de Química Analítica. Entre elles destaquen una Mostra de Vídeo Científic, l’activitat ‘La química i el vi’ –que inclou una visita tècnica al celler Mas Doix, i una conferència i un tast a Poboleda (Priorat)–, una classe magistral de Ciència i Cuina al campus de l’Alimentació de Torribera (Santa Coloma de Gramenet),  i diverses activitats adreçades dissenyades especialment per a estudiants de secundària. Totes les activitats programades per la UB es poden consultar al següent enllaç [+]

Dues dècades de divulgació científica

La Setmana de la Ciència arriba a la 20a edició i, durant aquests anys, prop de 3 milions de persones han participat en aquest esdeveniment (amb una mitjana anual d’uns 150.000 assistents) organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) amb el suport del Departament d’Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

L’actual edició pren com a eixos temàtics centrals la llum i els sòls amb motiu de la celebració, aquest 2015, de l’Any Internacional de la Llum i de les Tecnologies basades en la Llum, i de l’Any Internacional dels Sòls. Aquestes temàtiques es proposen com a fil conductor, però sense excloure’n cap altra àrea científica. Així, arreu de 50 municipis catalans s’oferiran conferències i taules rodones, jornades de portes obertes a centres de recerca i museus, cursos i tallers i exposicions, tots ells gratuïts i per molts diversos públics. El programa complet es pot consultar al web de l’FCRi (www.fundaciorecerca.cat/setmanaciencia).