La Plataforma de “Drug Discovery” amplia la seva oferta de serveis

By 13 de novembre de 2008novembre 16th, 2020No Comments
 13.11.2008

La Plataforma de “Drug Discovery” amplia la seva oferta de serveis

La Plataforma de Drug Discovery s'ha traslladat recentment a un nou espai ubicat a la planta baixa de l'Edifici Modular del Parc Científic de Barcelona (PCB), des d'on continuarà la seva activitat de consultoria i oferirà, a més, recerca i tecnologia computacional per a l'anàlisi de bases de dades de compostos, amb l'objectiu de facilitar i accelerar el procés de disseny de nous medicaments.

La PDD té la missió d’impulsar i donar valor afegit a la recerca que es desenvolupa al Parc Científic de Barcelona –i, per extensió, al Grup UB– en les àrees associades al descobriment de nous fàrmacs. Aplica la seva experiència en les primeres etapes del drug discovery –identificació i validació de dianes terapèutiques, disseny molecular, descobriment químic (hit finding) i optimització de compostos (lead optimization)– per aconseguir una millora en la qualitat dels projectes i una possible disminució del temps i dels recursos associats al procès que va des de la idea a l’inici de la fase clínica.

Els seus serveis de consultoria inclouen l’elaboració de estudis de “competitive intelligence”, encaminats a millorar la planificació estratègica dels projectes, i la generació de plans d’actuació per a optimitzar els resultats de la recerca en l’àmbit del drug discovery. Mitjançant l’assessorament especialitzat d’aquesta plataforma, es potencia la generació de nous projectes entre els investigadors de la UB, les Plataformes Tecnològiques i les empreses ubicades al PCB i les empreses dels sectors químic, farmacèutic, biotecnològic, cosmètic, agroalimentari, entre d’altres.

La Plataforma de Drug Discovery coordina a més la iniciativa , impulsada des del Parc Científic de Barcelona, la Universitat de Santiago de Compostel·la (USC) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Aquesta iniciativa té com a objectiu crear una biblioteca molecular anotada de compostos químics acadèmics generats a nivell estatal, amb un registre de les seves funcions i/o possibles aplicacions a partir dels resultats obtinguts mitjançant diverses tècniques de screening experimental (HTS) i virtual, que es duran a terme a la USC i la UPF, respectivament. Aquesta base de dades químico-biològica estarà a disposició de la comunitat científica i serà possible accedir als seus continguts a distància. Per dur a terme aquest projecte, el laboratori de Chembiobank al PCB, situat dins la PDD, disposa d’una càmara freda que té una capacitat suficient pels 50.000 compostos que es volen magatzemar.

Al laboratori de Chembiobank al PCB s’incorporaran, al febrer de 2009, un aparell de Liquid Chromatography/Mass Spectrometry (LC/MS), pel control analític dels compostos de la biblioteca, i un robot aliquotador (liquid handling device), que permetrà la distribució dels compostos en solucions i plaques pels processos de screening experimental. La iniciativa pretén caracteritzar els compostos en uns 1.000 assajos virtuals i uns 100 assajos experimentals, que es duran a terme en centres de screening a Espanya i a Europa.