Zaida Álvarez i la ministra Diana Morant (Foto: IBEC).
 23.12.2022

La investigadora de l’IBEC Zaida Álvarez guanya el premi ‘Muy Nanotecnología’

Zaida Álvarez, investigadora ‘Ramon y Cajal’ a l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), va rebre de mans de la ministra de ciència i innovació, Diana Morant, el premi ‘Muy Nanotecnología’, en el marc del lliurament dels ‘II Premios Muy Interesante a Mujeres Científicas‘, que va tenir lloc durant el primer ‘Muy Science Fest’, celebrat el passat 29 de novembre al teatre Coliseum de Madrid. Aquests guardons, atorgats per la revista Muy Interesante, reconeixen el treball de dones científiques destacades en camps com la salut, la tecnologia i la biologia, entre d’altres.

Zaida Álvarez va ser premiada pel seu treball pioner desenvolupat durant set anys a la Universitat de Northwestern, que va donar com a resultat un article publicat a la prestigiosa revista Science l’any 2021 signat per ella com a primera autora. En aquest estudi, l’equip científic va aconseguir recuperar la mobilitat de rates paralitzades amb una sola injecció de nanofibres a la medul·la espinal.

A més d’aquest reconeixement, Zaida també va rebre una menció especial del jurat al Premi Duran Farrell d’Investigació Tecnològica 2022, atorgat per la Universitat Politècnica de Catalunya, pel seu projecte ‘Artificial Extracellular Matrix Scaffolds of Mobile Molecules Enhance Maturation of Human Stem Cell-Derived Neurons’. Aquesta investigació se centra en el desenvolupament d’una matriu sintètica basada en hidrogels funcionalitzats de pèptids amfifilics, que podria ser utilitzada com a eina fonamental per cercar noves teràpies que ajudin a comprendre l’efecte de determinats fàrmacs o teràpies regeneratives en plaques de cultiu.

Zaida Álvarez va realitzar la seva tesi doctoral en biomaterials per a la reparació de danys cerebrals a la Universitat Politècnica de Catalunya i l’IBEC des del 2010 fins al 2014. Després va fer una estada postdoctoral (2015- 2019) al Simpson Querrey Institute for BioNanotechnology de la Northwestern University a Chicago. Posteriorment, des del 2019 fins al 2021, va treballar com a Research Assistant Professor a l’Escola de Medicina Feinberg Medical School de la Northwestern University.

Va tornar a Barcelona l’any 2022 com a investigadora “Beatriu de Pinós” a l’IBEC, i aquest any, també va rebre les beques ‘Mike Line’ i la ‘Ramón y Cajal’, així com amb el ‘Premio Rafael Hervada a la Investigación Biomédica’ per continuar investigant sobre noves teràpies per a la reparació de la medul·la espinal danyada.

» Enllaç a la notícia [+]