Teresa Tarragó, cofundadora i directora executiva d'Iproteos.
 10.05.2016

Iproteos llança la seva segona campanya de ‘crowdfunding’

Iproteos, amb seu en el Parc Científic de Barcelona (PCB), ha llançat una campanya d'equity crowdfunding (microinversió per accions) de 250,000 euros a través de la plataforma Capital Cell. Els recursos obtinguts permetran a la biotecnològica completar la fase de seguretat o preclínica regulatòria del seu compost IPR19, un dels pocs fàrmacs que s'estan desenvolupant a tot el món per frenar i revertir el dèficit cognitiu de l'esquizofrènia. Aquesta és la segona campanya d'equity crowdfunding que duu a terme Iproteos. L'anterior, llançada al juny de 2014, va ser la primera en el sector de biotecnologia espanyol.

L’IPR19 de Iproteos és un fàrmac molt innovador per al tractament del dèficit cognitiu associat a l’esquizofrènia (Cognitive Impairment Associated With Schizophrenia, CIAS), capaç de travessar la barrera hematoencefálica, un mur protector del cervell, infranquejable per a la gran majoria de medicaments. El fàrmac ja ha mostrat la seva eficàcia com a potenciador cognitiu en assajos in vivo i Iproteos ja és a punt de començar els estudis preclínicos regulats per l’Agència Europea del Medicament (AEM).

Amb l’objectiu de finalitzar la fase de preclínica regulatòria i poder iniciar els assajos clínics al llarg de 2017, Iproteos ha obert una ampliació de capital d’1.3 M€ (dels quals ja té compromès1M€ per part d’un fons d’inversió de capital de risc especialitzat en sector salut i la resta d’inversors particulars). La campanya d’equity crowdfunding de 250.000 € a través de la plataforma CapitalCell completarà la ronda de finançament.

Més de 45 milions de persones afectades

L’esquizofrènia és una malaltia mental crònica i incapacitante que comença a desenvolupar-se habitualment des dels 15 a 35 anys. La simptomatologia cognitiva associada a aquesta patologia (CIAS) inclou principalment problemes en el manteniment de l’atenció, la memòria, els aprenentatges verbal i visual, les funcions executives de raonament i resolució de problemes i l’aprenentatge social.

Teresa Tarragó, directora executiva d’Iproteos comenta: “S’estima que al món hi ha 45 milions de persones que pateixen esquizofrènia, de les quals entre el 75% i el 80% estan afectades per la CIAS. Tot i que s’ha observat que aquestes alteracions cognitives són el nucli o base de la malaltia i constitueixen un factor de risc per a l’evolució de la mateixa, no hi ha actualment cap medicament que es dirigeixi específicament a combatre-les. El nostre objectiu és avançar en el desenvolupament d’aquest fàrmac de manera que arribi a tots pacients que ho necessiten. Volem millorar la qualitat de vida de totes les persones que sofreixen esquizofrènia i estem decidits a portar endavant aquest ambiciós projecte”.

L’IPR19 és el projecte més avançat de Iproteos, que va néixer com una spin-off de la Universitat de Barcelona (UB) i l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) de la mà de dos científics catalans capdavanters en el camp dels pèptids terapèutics, Teresa Tarragó i Ernest Giralt, amb la participació estratègica de la Fundació Bosch i Gimpera (FBG). El seu projecte d’empresa se centra en el descobriment de fàrmacs de tercera generació per a malalties amb carència de tractaments, i ha comptat amb el suport de l’Institut Català de Finances (ICF) mitjançant un cofinanzament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) dins del programa JEREMIE; el programa Horitzó 2020 de la Unió Europea; del Ministeri d’Economia i Competitivitat i del Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), de l’ICEX Espanya Exportació i Inversions, a través del programa ICEX Next i d’ACCIÓ –l’agència per a la competitivitat de l’empresa de la Generalitat de Catalunya.

La primera biotec espanyola que va llançar una campanya de ‘crowdfunding’

Aquesta és la segona campanya d’equity crowdfunding que duu a terme Iproteos. La primera, llançada al juny de 2014, va ser la primera en el sector de biotecnologia espanyol i la companyia va aconseguir recaptar una quantitat de 100,000 € a través de 41 inversors de perfils variats (científics, pacients, inversors) per completar l’etapa preclínica no regulatòria del compost IPR19. Els recursos obtinguts li van permetre optimitzar el fàrmac per a la seva administració oral, establir la dosi mínima activa del compost i finalitzar amb èxit les proves d’eficàcia.

“Iproteos va ser una de les raons per les quals vam crear Capital Cell: volíem posar a l’abast de tots la possibilitat d’invertir en un projecte que millorarà la vida de milions de persones. Però no és només per això; el sector biotec és el d’inversió més rendible d’Espanya, i fins ara estava tancat al petit inversor. Les empreses pioneres com Iproteos estan obrint aquesta possibilitat a tothom”, explica Daniel Oliver, director de Capital Cell.

Capitalcell.net permet a particulars invertir en projectes relacionats amb la biotecnologia que fins ara estaven reservats a fons de capital risc i inversors professionals. Aquesta tipologia de finançament no està correlacionada amb altres mercats financers, com ara el borsari, per la qual cosa és una opció atractiva per a aquells inversors que vulguin diversificar les seves carteres d’inversió.

“La primera ronda d’Iproteos va permetre a molts inversors participar en un projecte que està creixent i funcionant molt bé. Ara volem donar aquesta oportunitat a molta més gent”, assegura Oliver.

• Es pot invertir en la campanya a través de: http://www.capitalcell.net/investment/iproteos43/