Laura Nevola i Santiago Esteban (Foto: Parc Científic de Barcelona).
 26.06.2023

IDP Pharma inicia l’assaig clínic del seu fàrmac IDP-121 en tumors hematològics i obre una ronda d’1 M€

L’Agència Espanyola del Medicament (AEMPS) ha autoritzat l’assaig clínic d’IDP-121 -desenvolupat per IDP Pharma– el primer fàrmac capaç de bloquejar i degradar una oncoproteïna clau en diversos tumors hematològics, entre ells el mieloma múltiple, un càncer actualment incurable.  L’empresa, amb seu al Parc Científic de Barcelona, ha obert una ronda a la plataforma de crowdfunding Capital Cell per captar 1 M€.

IDP Pharma busca ampliar el finançament per a l’assaig clínic del seu fàrmac IDP-121, que inclourà pacients de limfoma difús, leucèmia linfocítica crònica i mieloma múltiple, alguns dels càncers de la sang on l’oncoproteïna que ataca IDP-121 juga un paper clau. En el cas del mieloma múltiple, el segon càncer de la sang més freqüent i actualment incurable, IDP-121 és el primer fàrmac capaç de bloquejar i degradar la proteïna responsable de l’inici i la progressió de la malaltia.

Cada any es diagnostiquen uns 170.000 nous casos de mieloma múltiple i moren 117.000 persones a causa de la malaltia. Malgrat que els tractaments actuals han millorat el pronòstic dels pacients, en molts casos el càncer es mostra resistent i els pacients es veuen obligats a passar per diverses línies de teràpia, fins a quedar-se sense opcions terapèutiques.

Ara, l’Agència Espanyola del Medicament (AEMPS) ha autoritzat l’inici de l’assaig clínic d’IDP-121, desenvolupat per IDP Pharma, que desactiva una proteïna motora de la malaltia. L’assaig es durà a terme a Espanya i involucra centres d’excel·lència en la investigació clínica com l’Hospital Vall d’Hebron (Barcelona), l’Hospital Universitario Marqués de Valdecillas (Santander), l’Hospital 12 de Octubre (Madrid) i l’Hospital Universitario de Salamanca. L’assaig començarà aquest mes de juliol i es preveu obtenir-ne resultats a finals del 2024.

“El nostre fàrmac IDP-121 actua de manera directa sobre la proteïna que causa la malaltia en lloc d’intervenir sobre les múltiples rutes que fan que s’activi al tumor, cosa que fins ara no s’havia aconseguit”, explica Laura Nevola, directora científica d’IDP Pharma. “Demostrar per primera vegada l’efecte d’IDP-121 en pacients de mieloma múltiple és prioritari i obrirà la possibilitat d’aplicació també a altres tipus de càncers”, afegeix.

“Tot i els avenços recents en el tractament del limfoma, encara hi ha un percentatge de pacients que experimenten recaigudes de la malaltia. Per tant, el desenvolupament de noves opcions terapèutiques dirigides a vies específiques del limfoma és de vital importància per a aquests pacients”, explica el Dr. Pau Abrisqueta, coordinador clínic del Grup d’Hematologia Experimental de la Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) i hematòleg de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron.

Segons explica Enrique Ocio, cap del Servei d’Hematologia de l’Hospital Universitario Marqués de Valdecilla, “l’ús d’aquesta nova molècula pot permetre bloquejar un mecanisme clau en la progressió dels mielomes múltiples resistents i representar una nova oportunitat terapèutica per a aquests pacients”.

L’assaig clínic compta amb el suport del Ministeri de Ciència i Innovació, que aporta 1,2 M€ a través del programa competitiu Retos-Colaboración per a projectes d’R+D. Per finançar el total de l’assaig, IDP Pharma ha obert una campanya a la plataforma Capital Cell, especialitzada en microfinançament en el sector de la biotecnologia.

“Els mecanismes de microfinançament són molt versàtils, -destaca Santiago Esteban, director general d’IDP Pharma-, “permeten a les empreses captar finançament de manera eficient, mentre que la societat pot invertir directament en tecnologia i participar dels retorns d’empreses amb alt valor afegit, cosa que fins fa poc només era a l’abast dels fons d’inversió”.

Un mercat de 20.000 milions d’euros

El mercat del mieloma múltiple ha experimentat un creixement accelerat durant l’última dècada, i ha assolit els 20.000 milions d’euros en vendes el 2022. S’estima que tindrà una taxa de creixement compost anual del 6,6 % fins al 2027 a causa de l’envelliment de la població, l’increment de l’obesitat i la penetració de noves teràpies, entre d’altres factors. Una mostra de l’interès de les empreses farmacèutiques per posicionar-se en aquest mercat són els acords de compravenda de patents sobre noves teràpies contra aquesta malaltia, que arriben a valors de fins a 850 milions d’euros per la llicència de productes en etapes inicials de desenvolupament clínic.

IDP Pharma ha tancat diversos acords de llicència i co-desenvolupament amb biotecnològiques i farmacèutiques als Estats Units i Europa per al tractament de malalties en àrees tan diverses com la dermatologia, l’oftalmologia i les malalties respiratòries. “Disposar de la primera tecnologia capaç d’abordar malalties promogudes per les proteïnes IDP ens ha brindat el reconeixement i la validació de la indústria farmacèutica”, subratlla Esteban. “Completar l’assaig clínic d’IDP-121 suposa la fita més important de l’empresa, i sens dubte serà transformador per als pacients i la indústria”, conclou.

» Per a més informació: https://www.idp-pharma.com/

» Vídeo sobre el funcionament del fàrmac IDP-121: https://www.youtube.com/watch?v=6o3XjUJdquo

» Ronda de finançament a Capital Cell: https://capitalcell.es/campaign/idp-pharma/