Foto: Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC).
 19.03.2021

L’IBEC i l’Associació NEN uneixen forces per lluitar contra el neuroblastoma infantil

L’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), amb seu al Parc Científic de Barcelona, i l’Asociación de Familiares y Amigos de Niños Enfermos de Neuroblastoma (NEN) han signat un acord de col·laboració per trobar nous marcadors terapèutics per a aquesta malaltia mitjançant la generació de models basats en tècniques d’enginyeria. El projecte serà liderat per la Dra. Aranzazu Vilasante, investigadora de l’IBEC.

A l’acte de formalització del conveni van assistir Joaquín Molí, president de l’associació NEN i, per part d’IBEC, el seu director, Josep Samitier; el director de Gestió, David Badia; i la líder científica del projecte, la Dra. Aranzazu Vilasante.

El neuroblastoma és un càncer poc comú del sistema nerviós simpàtic, la xarxa nerviosa que envia els missatges des del cervell a la resta del cos. És el tumor més freqüent durant els 2 primers anys de vida i representa el 8-10% dels tumors pediàtrics. Pel fet que varia àmpliament d’un pacient a un altre, existeix la necessitat de models i teràpies més efectives per al seu estudi i tractament.

No obstant això, la dificultat de replicar amb fidelitat el complex entorn del càncer humà és una barrera crítica per a comprendre els mecanismes subjacents a la progressió d’aquesta malaltia i, a més, dificulta la possibilitat d’avaluar les teràpies dirigides contra el càncer.

En el cas del neuroblastoma, la vascularització del tumor exerceix un paper crucial en la regulació del creixement d’aquest, i afegeix un factor més de complexitat al seu estudi i a la cerca de solucions.

En aquest context, la investigadora de l’IBEC, la Dra. Aranzazu Vilasante va desenvolupar en 2017 el primer model de neuroblastoma humà vascularizado, mitjançant tècniques d’enginyeria de càncer, que és capaç de recapitular in vitro el mimetisme vasculogénico i la presència d’una mena de cèl·lules conegudes com TEC.

» Més informació: web de l’IBEC [+]